fredag 21 april 2017

Luftigt

När man bor i en storstad som New York (eller andra fina städer som Stockholm!) tänker man ganska mycket på luften man andas. Speciellt den luft man andas när man är utomhus eller när man har fönstret öppet. När vi bodde i Sverige hade vi ett filter som satt i den lilla miniöppningen bredvid stora fönstret som filtrerade luften som kom in. Det filtret blev alldeles svart med jämna mellanrum. Och då bodde vi i en liten stad med väldigt lite trafik, till skillnad från nu! Vad vi andas in dagligen här vågar jag inte ens tänka på...

Det här med luft är ju något som är ganska viktigt. Utan luft dör vi och tusentals människor dör redan årligen av luftrelaterade åkommor. När jag gick i skolan (i Sverige) talades det ofta om ventilationen i byggnaderna vi huserade i. I en av byggnaderna fick jag, och många av mina vänner, ofta huvudvärk när vi hade lektioner där. Det var en gammal byggnad med få fönster och många elever. Dock uppfattade jag det som att man pratade mycket om ventilation och luft och hur man kan förbättra den. Vid något tillfälle sattes även mätare ut för att mäta något i luften. Vad, det kan jag inte säga! Att jag ens uppfattade allt detta om ventilationen är för övrig ett mirakel i sig, som tonåring hade man annat att tänka på...

Här i New York, och som vuxen med två barn, tänker jag ofta på ventilationen. Speciellt på sommaren när vi slår på vår AC. Den har inbyggda filter för att filtrera den luft som kommer in och ut. Men hur bra är den ventilationen egentligen? Det finns företag vasr uppgift är att rengöra dessa AC. De öppnar väl upp den och tar bort damm och byter filter etc. För en mindre förmögenhet. Kanske till och med billigare, men mindre miljövänligt, att köpa en helt ny maskin, speciellt om den har några år på nacken.

Inte nog med det. I köket har vi en spis, så klart! och en fläkt med ventilation. Jag har hela tiden trott att luften som sugs in i fläkten ventileras ut genom rör eller liknande. Det känns väl logiskt? Eller är det bara jag som känner så?
I alla fall. För några år sen skulle jag byta filter i fläkten och tar bort filter och lock och allt. Då upptäcker jag att luften åker in genom filtret och sen tillbaka ut igen! Det finns alltså inget hål som luften kan komma ut igenom, förutom ut i lägenheten. Vilken chock!
Inte undra på att luften hemma blir ganska unken när man gör storkok, trots att vi öppnar alla fönster vi har!

Vid några tillfällen har vi misstänkt att vår dotter lidit av allergier relaterade till luften, på inrådan av hennes läkare. Vi gjorde många förbättringar med både städning och ventilation för att få bättre luft inomhus. Det tycks ha hjälpt för hon har mycket färre problem nu än tidigare.

Jag har kikat runt lite på hemsidor för att få inspiration till att förbättra vår ventilation hemma, både på svenska och engelska. På svenska hittade jag www.ventilation.se där det fanns massor att kika på i form av ventilation. Bland annat ventilationsanläggning för hemmet  som kändes intressant. Den hittar ni HÄR.

Hur är er luft hemma eller på arbetsplatsen? Känner ni av dålig luft och hur påverkar det er?

6 kommentarer:

iaz sa...

Luft är ju väldigt viktigt för överlevnad, en bra sådan utan alltför mycket föroreningar. Man vill inte ens tänka på hur mycket man får i sig varje dag när man går bredvid bilvägen till jobbet =/

Malin sa...

Usch ja, luften. Mamma och pappa bodde ju i Peking i 4 år och smogen var fruktansvärd. Mamma fick väldiga problem som nog sitter i resten av livet. Själv har jag inte tänkt på det så mycket. Vi bor ju i villa i en förort och kan ha fönster, dörrar öppna, men vad hur luften är ute vet jag inte. Vi har en stor intern AC/värme med filter som man ju skall byta var tredje månad. Någongång har vi fått den rengjord, men som sagt dyrt och de säger att man skall göra det varje år! Vår spis fläkt går iallafall ut då det drar därifrån. Maken brukar sätta för då det kan bli kallt på vintern.

Anonym sa...

Ja blir så himla nyfiken på hur det ser ut där du bor. Kvarteret liksom? Är det vid en väldigt trafikerad gata? Är det ett gammalt hus? Skulle vara jättekul med någon bild. Min bror köpte, apropå inomhusluft då, en luftrenare att ha hemma. Sen blev vattnet gammalt och lite ruttet och då drabbades de av legionärssjukan flera gånger. Så det kan ju vara något att vara vaksam på om man väljer en sådan luftrenare.

Anonym sa...

har tänkt mycket på detta och kollar luften ute på airnow då och då, samt har extra renande filter tlll vår furnace/ac. vet att det finns air purifiers men det har vi inte (än).. kanske gröna växter och salt rock lamps kan hjälpa också?! var ganska chockad när jag fick veta att luften här i mi inte är så ren som jag trodde pga utsläpp i in och il... så viktigt med ren luft! synd att politikerna tycker annorlunda...

Anonym sa...

Hej igen, tror in kommentar försvann... Jag har tänkt rätt mycket på det här med luften, och var chockad att se att det blivit mycket sämre här i MI under bara de senaste åren (ALA har statistik) - troligen beroende på industri i närliggande stater som IN och IL, kanske även ändrade vindriktningar. Visade sig vara än värre i de mer glesbefolkade och natursköna områden norröver och det berodde på industri och vind! Jag tror faktiskt att luften var bättre mitt i NY än längs kusten upp emot CT. Obs att luften tydligen inte är spec bra i Sthlm el Gbg heller, så nu resonerar jag som så att någonstans måste man ju bo ;)

Och så kollar jag AIRNow ibland och vi har bättre filter i vår furnace som renar luften under heating/cooling. Men ingen air purifier även om vi funderat på det, som sagt, ännu en sak som låter och att hålla ren... Men med lite Clorox el dyl så går säkert det bra :) Andra idéer är ju gröna luftrenande växter i massor, kanske även salt rock lamps(?) Och så förstås hålla air ducts rena, osv!

Trillingnöten sa...

Jättekul att läsa dina upplevelser också!!Man skulle ju kunna tro att luften skulle vara renare hos dig liksom! MEN man glömmer vinden som bär med sig dålig luft. Tjernobyl på 80-talet tex!! Helt galet. Bra tips med saltrock lampa!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...