tisdag 27 januari 2015

100 dagar so far

Än så länge tuffar tåget på med 100 dagar av riktig mat. Det är svårt att handla i vanlig butik. Många produkter ser väldigt goda ut och de ser enkla ut. Ofta tänker jag att det ju inte kan vara SÅ många ingredienser i denna. Så vänder jag på paketet och ser en lååång lista med innehåll varav 50% är saker som jag inte känner igen. Vår tumregel är att inte köpa produkter med mer än 5 ingredienser och ingredienserna är något man själv skulle använda och har hemma, som calcium sulfate. Vem har det liggandes i skåpet liksom?

Jag har hittat massor med nya roliga recept på olika maträtter, vegetariska så klart, och bröd och lite desserter som inte kräver raffinerat socker. Jag kommer att dela med mig så småningom så klart!
Det är pyssligt fortfarande att hinna med att baka, göra buljonger, laga mat. När man lagar mat med bönor som grund gäller det att ha lite framförhållning. Vi försöker så långt det går att använda torkade bönor, men har några konserver i skåpet "ifall att". Det tar tid att laga bönor annars.

Dottern är en riktig trooper också. Hon är med på detta och i början var det nog svårare. Nu har hon lite tekniker att ta till. Det svåra är när de firar i skolan. Många har kalas i skolan och bjuder på cupcakes och godis. Dottern äter inte detta och jag har sagt att om hon säger till när det varit kalas i skolan ger jag henne ett nyttigare alternativ till lunch dagen efter. Det verkar funka så långt i alla fall.

Det gäller också för mig att vara förberedd eftersom jag spenderar dagarna hemifrån. Jag måste ha lunch redo, inget mer "Oj, jag HANN inte fixa lunch i morse, äsch, jag går och köper en macka eller liknande". Krismat är ju givetvis frukt och yoghurt. Men för att kunna stå emot frestelser är det bra att vara mätt och nöjd. Frukt och yoghurt håller mig inte särskilt länge.

Än så länge går det bra. Snart är vi 1/3 på väg!

3 kommentarer:

Katta sa...

Roligt att leta recept men ibland är det svårt att byta vanor och leta de rätta livsmedlen.

Anna, New York – My Bite of the Big Apple sa...

Snyggt jobbat av er! Förstår att det inte kan vara lätt. Och vad härligt att dottern är med på noterna med sina "uppoffringar". :)

Kram

iaz sa...

Ni är duktiga som kämpar på. Det är ingen lätt sak detta verkar det som. Heja heja! Vad är meningen att ni sa få för resultat av det? Ska ni fortsätta att alltid äta/handla på detta sätt sen om det funkar bra? =) Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...