måndag 4 februari 2019

Den eviga tandläkarskräcken

Jag har nyfunna problem med mina tänder. Roligt! Blir så när man inte haft tandförsäkring på ett tag och så en sjukdom som förvärrar det hela...Jag som ääääälskar tandläkare!

Det började med att en tandbit föll av för 1.5 år sen i en tand. Men den tandläkare jag hade då ville inte göra nåt åt det. Jag gick till honom tre gånger och han sa att vi tar det sen. Sedan gick ytterligare en tand sönder och jag hade sån jäkla tandvärk.
Tyvärr skulle jag behöva en rotfyllning som försäkringen inte täckte. Så jag gick till en annan tandläkare, som inte tar min försäkring, och betalade för en rotfyllning ur egen ficka. Det var dyrt. Och otrevligt!

Efter den var klar fick jag ont i den första tanden som gått sönder! Och jag fick välja mellan en rotfyllning (som kostar skjortan) eller en utdragning (som gick på försäkringen)...denna gång valde jag en utdragning. Jag har nämligen några små hål som också måste fixas snabbt så jag lägger nog rotfyllningspengarna på att laga de små hålen istället. Då slipper jag kanske fler utdragningar och rotfyllingar...

Idag var alltså den stora dagen. Tanden drogs ut. Och nervös som jag vet inte vad var jag! Jag hatar smärta, jag ogillar blod och läkning. Fy farao! Men det gick vägen. Han är en rutinerad tandläkaren, den nya jag har. Han är en före detta militär från Afrika. Joråsåatt. Han har sett ett och annat. Väldigt rättfram är han och det är ord och inga visor, men med glimten i ögat.
Det gick rätt snabbt. Mindre än en minut. Men jag saknar tanden redan....Jag får väl sätta i en ny tand så småningom när jag vinner på lotto...

3 kommentarer:

Malin sa...

Usch vad trist. Har också dåliga tänder och en falsk tand som jag haft nu i över 10 år! Drog mig för att gå under många år och när jag väl gick var det alltid så mycket problem. För några år sedan bytte jag tandläkare och under två år säkert gick jag varje månad för att fixa något. Rotfylla, kronor, hål. Nu de senaste åren har jag gått på rengöring var sjätte månad som man ju skall göra och det är sååå skönt att inte behöva göra något extra. Vi har dock försäkring men den täcker inte så mycket. Vi använder vår HSA för resten och det har blivit åtaliga tusenlappar för både mig och maken. Barnen har inte haft större utgifter utom när J var två och hade 8 (!) baby root canals och fick sövas på sjukhus för att laga. De skyllde på nappen som åker in och ut med bakterier. Sedan dess har han dock inte haft problem. Vår tandläkare gör gratis rengöring för de som inte har försäkring några ggr per år. Kan du hitta det hos er? Samt de flesta tillåter avbetalning. Tycker du skall investera i en ny tand om du kan. Käken/tänderna skiftar ju för att täcka upp liksom. Först måste dock benet växa igen där tanden suttit och det tar tre månader. Lycka till och hoppas det är slut med värken!

iaz sa...

Låter inge vidare, hoppas du slipper mer problem nu! Kram kram från oss

Annika sa...

Oj, nej det låter inget vidare. Inte alls.
Så jobbigt för dig. Rotfyllningar har jag gjort tre stycken här i US, de har varit tidsödande, men de har inte gjort ont.
Vet, det är galet dyrt och jag känner med dig som inte haft försäkring. TUNGT. BRA att du nu har försäkring.
Vilken slapp tandläkare du hade då du tappade en bit av tanden. Vanligtvis är de ju SÅÅÅÅ snabba på att fixa sådant här (tänder som är så sjukt viktigt in da US, du vet. ja, du vet ju hur det är här ...)

Jag har ett implantat, i en av de gamla sexårständerna. Antar att det kanske är den du dragit också eftersom de är de tänderna som börjar spöka först?
OM du kan så försök få ett implantat. DET är så värt det. Så jag hoppas att du får råd. jag vet att dock att försäkringen inte täckte mkt där. SURT.

Skit är vad det är med tänder iaf. OCH jag beklagar verkligen att du haft en tafflig tandläkare.

Hoppas nu att du kan börja gå var sjätte månad, det är ju rätt bra att göra det.

Stor kram från mig!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...