tisdag 5 maj 2020

Hur ska det gå?

Nu pratas det seriöst om att man ska öppna upp NY i små steg. Skolorna är stängda fram till september i alla fall. Min skola också. Jag blev nästan lite nervös vid tanken på attt skolorna eventuellt skulle öppna den 15 maj...Jag kände mig INTE redo att gå ut i världen och leva "normalt". Normalt lär det väl inte bli på väldigt länge så klart. Det pratas redan om att skolorna måste ha en action plan för hösten för att kunna tillåta social distancing. Här i NYC kan det bli svårt. Bara i Hs klass är det drygt 30 elever i ett litet rum. Inga 2 meter mellan de barnen...Så det har föreslagits att ha halvdagar i skolan. Men då tillkommer problemet var barnen ska vara resten av dagen? Föräldrar kommer ju att gå tillbaka till jobbet så gott det går. Fritids här är fruktansvärt dyrt. Vi betalade för H ca 560 dollar per månad. Alltså över 5 000kr för ca 1.5 timme (jag kom ju hem ganska tidigt i jämförelse och hämtade H på en gång). Tänk då om H istället måste gå 6 timmar eller så...

Masker lär vi ju få ha på oss nu och det närmaste året. Jag kommer i alla fall att använda när jag går på affär och när jag väl måste börja åka in till jobbet...
Vi har köpt en symaskin så att jag kan börja sy masker också. Vi har ett par nu som svågern skickade från Seattle. Men de måste tvättas efter varje användning. Så det lär till att bli att sy helt enkelt!

Hur ska sen alla åka till jobbet? När jag åker på morgonen är det redan fullpackat med folk på tunnelbanan...alla åker ju nästan samtidigt. Hur ska man kunna hålla sig ifrån folk om man MÅSTE åka tåg till jobbet? Jag vet inte...

Det är alltså inte "bara" att öppna upp och livet återgår. Tyvärr.

3 kommentarer:

iaz sa...

Läskigt alltihop, hoppas det snart löser sig med detta, men det lär ju ta tid tyvärr 😥

Monica sa...

Ja hur ska man tänka egentligen i dessa folkmängder, men att ha mask i affär och på bussar, tåg och tunnelbana är kanske säkrast till en början och plasthandskar eller någon annan form av handskar som man tvättar sen och har en ny till hemresan. Och man kan inte vara rädd hela tiden men klok är ju bra:-). Ta hand om er! Så skönt det vore att
veta om man haft det, men analyserna måste vara av den säkerhet som alltid funnits på laboratorier som de utför på allehanda virus och bakterier. Men en läkare berättade att redan i början av april fanns 54 uppstickare, ja "aktörer" som hade snabbtester att saluföra och nu är det säkert dubbelt så många, money, money. Drömmen vore ju att alla fick testas seriöst men det stannar nog där.

Malin sa...

Hade långt zoom möte med mina väninnor igår. Vi är alla överrens om att de flesta av oss kommer att få Corona så småningom. Att det liksom inte går att undvika om man inte stänger in sig i ett år. Ingen var faktiskt rädd för att få det själva men däremot rädda för att sprida det vidare och för att äldre släktingar skall få det. Vi känner också att fler och fler i omgivningen börjar gå ut mer. Inte bryta karantänen men att man kanske inte bara handlar en gång i veckan utan fler bara för att man är uttråkad. Men vi är ockå medvetna om vilken lyx vi har jämfört med andra. Vi bor alla i hus med trädgård. Ingen har förlorat inkomst än. Tvärtom har vi mer pengar än beräktnat pga mindre körande, inställda sommarläger eller semesterresor, färre restaurang besök, inga konserter eller bio etc. Naturligtvis spekulerade vi alla om hösten. Det digitala lösningarna som erbjuds från olika skolor verkar skilja sig vitt. Från att sitta hela dagen i zoom 8-3 till knappt några uppgifter alls och konstig betygsättning osv. Jag tror att åtminstånde lågstadium måste öppna till hösten. Annars kan folk inte jobba. Hur det kommer se ut är en annan fråga. Här har varannan vecka eller halvklasser föreslagits men det gäller ju även skolbussar och annan personal som skall förhålla sig till hur det skall se ut. Håll Ut!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...