tisdag 27 november 2012

Saker jag uppskattar med USA

Visserligen är ju Sverige bäst på allt (det vet väl alla?) men det finns några bra saker med USA/New York också.

- här behöver man typ aldrig packa kassar på affären. Tummen upp för det för det är verkligen supertrist!
- inslagspapper har linjerade baksidor (som ett rutmönster) så att man kan klippa och få raka kanter. Det är ju helt genialt när man tänker efter!
- här är det säkerhet framför allt som gäller (ett längre inlägg om detta längre fram) med bland annat  "vakter" vid övergångsställen vid skolor. DET är bra tycker jag.
- lön var 14:e dag (vissa har till och med varje vecka) håller motivationen uppe på jobbet. Det är alltid skönt när man får en lönecheck.
- servicen här är fenomenal om man jämför med Sverige. Kanske är inte alltid personalen supertrevlig, men det mesta är lättillgängligt. Man kan i princip köpa alla sorters tjänster. Taxi överallt (om man är villig att betala, men det är inte lika dyrt som i Sverige), någon som putsar fönster för en billig peng, hemleverans av det mesta... you name it
Beställ från Amazon och få varorna skickade till Staples (en affär för kontorsvaror). Sakerna låses in i skåp som bara du kan öppna via datorn. Smidigt!
- man får se alla superbra serie förstahand och inte månader senare. Färska varor!
- att det är sån fantastisk blandning av människor! Bara på mitt jobb finns människor från världens alla hörn. Både lärare och elever. Det är fantastiskt verkligen!
- att man får käka nachos och mat på biosalonger. Popcorn i all ära, ibland är man bara hungrig eller sugen på nåt annat.

Det finns så klart massor med mer att gilla!

11 kommentarer:

iaz sa...

Gillar verkligen det linjerade/rutade inslagspappret. Mycket smart. O vakter vid övergångsstället vid skolan, mycket bra. Smart med skåpen att hämta ut Internet beställningar. De har kommit på många smarta saker. Lön varannan vecka låter inte heller så dumt ;-)

iaz sa...

Gillar verkligen det linjerade/rutade inslagspappret. Mycket smart. O vakter vid övergångsstället vid skolan, mycket bra. Smart med skåpen att hämta ut Internet beställningar. De har kommit på många smarta saker. Lön varannan vecka låter inte heller så dumt ;-)

Madeleine i USA sa...

Underbar läsning vilket får mig att längta jättemycket!!

Mrs Clapper sa...

Just det där med servicen är ju fantastisk!! Det är något jag verkligen saknar i Sverige. Jag menar, här är det fortfarande många städer som är helt stängda på söndagar.

Och mat på bio?! Det visste jag inte, JA TACK!

Hanna Lans sa...

Haha, ja, Sverige är bäst, men servicen, S-e-r-v-i-c-e-n i USA ...!

Steel City Anna sa...

Det borde vara lag på linjerat inslagspapper!

ZtorZillen sa...

Linjerade inslagspapper säger du? SÅ smart! Varför har inte vi det? Å mat på biosalonger! Hur smart är inte det då? Det vill jag också ha..inte för att jag äter nu..men liksom en hamburgare istället för läsk å godis! Skitsmart! Heja USA! Gillar också mångkulturella sammanhang, roligare att jobba då..så är det på mitt jobb nu också..eller mer än det var förut i norra Sverige!

dorro sa...

Ja det finns mycket att önska här hemma. Det där med lön varannan vecka tycker jag vore smart. Varför har vi inte det?

Monica sa...

Linjerat papper kanske Skolverket kan bestämma att vi måste ha eller någon annan myndighet;-), är ju toppen!

Anna Granström sa...

Haha! Underbara detaljer! Nachos and cheese på bio hade jag nästan glömt. Lön ofta gillas (fast något förlegat med CHECK liksom, haha).

Fler listor!!

Emma sa...

Mycket bra lista! Här i Montreal har vi också såna där skolvakter, känns bra. Och folkmixen! Underbart. Men packa matkassar får vi för det mesta göra själv, hmpf.

Här kan man gå in i en bar som inte serverar mat, beställa en öl och sedan ringa pizzabudet som kommer med pizzan till baren -och barägaren ger dig bestick istället för att kasta ut dig när du hugger in. Eller tvärtom, om man går till en restaurang utan alkoholtillstånd kan man ta med sig en flaska vin själv och så får man vinglas. Detta har jag dock inte nyttjat vid mer än ett tillfälle på hela tiden jag bott här -men ändå. Det går.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...