onsdag 26 november 2014

Overaller är inte för alla

Det är väl inget nytt att många New York-bor är fasligt dåliga på att klä sig rätt för årstiden, speciellt vinter. Många skickar sina barn i gympaskor när det är minusgrader ute, ingen mössa och inga vantar. Jag blir chockad. Många gånger ser jag mammor och pappor som lämnar sina barn på skolan som själva är klädda i varm jacka och varma skor, medan barnen kommer i gympaskor och ingen mössa.

En grabb kommer i alla fall ordentligt klädd. Han har till och med overall. Som en annan lärare klagade på. Hon kunde inte riktig förstå varför en fyraåring hade overall, såna är ju bara för mindre barn. OCH de var så svåra att få på barnet, fortsatte hon. Skorna gick ju inte att få igenom...

Jag höll på att tuppa av! Jag förklarade att för det första skulle killen klara av att sätta på sig overallen själv. För det andra TAR MAN AV skorna innan man börjar dra på overallen. Sedan avslutade jag med att overall minsann är ett fantastiskt klädesplagg.

MVH,
Klädpolisen (Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder)

4 kommentarer:

Anonym sa...

När vi flyttade till regniga Seattle var alla föräldrar på dagis grymt imponerade av dotterns galonkläder. Där har barnen bara regnjacka och stövlar, men inga regnbyxor. Skorna - även gummistövlar - behöll man för övrigt på när man gick in (konstigt med tanke på amerikanernas noja för bakterier) och då var dottern den enda som hade inneskor.

Camilla sa...

Haha, svårt med skorna på. Kanske kan man göra amerikanska overaller med lång dragkedja på sidan så att man slipper ta av skorna?

I Sverige är det oftast tvärt om. Barnen får på sig jättebra kläder och många lager. Föräldrarna står och huttrar i tunna byxor och fin jacka, utan mössa eller vantar.

Liv sa...

Jag håller med om att det är dåligt med vinterkläder! Svårt att hitta här i USA. I alla fall i vanliga butiker. Märkligt tycker jag, då vuxna här är oerhört snabba fram med vinterkappa, mössa, vantar så snabbt temperaturen börjat sjunka inför vintern.

Annika sa...

Ja, det är ett av de stora mysterierna i detta land. Kläderna under vintern.
Ofattbart.
Snacka om att jag sett min beskärda del under alla Karolinas år på skolan.
Jag kommer bli en av de där obehagliga tanterna snart, du vet en som kommer att säga till flädrar med tunt klädda barn. Står inte ut med att se det. Flädrar i tjocka jackor, boots, scarves. OCH sen den lilla/lille i tunn jacka, tunna skor och ibland tom barbenta.
USCH!!
ett stort mysterium det där, det har jag alltid tyckt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...