torsdag 26 november 2015

När man vant sig vid Kindle

Jag har haft min läsplatta - Kindle- i snart två år. Under dessa två år har jag läst ytterst få fysiska böcker. Alltså böcker man kan bläddra i. Och det märks för jag har blivit så bekväm!

- Att ha en stor otymplig bok i väskan att ha med på pendeltåget går bort. Jobbigt!

- Jag försöker konstant trycka på ord jag inte vet betydelsen av för att få upp ordlistan. Så kommer jag på att det är en bok - och ingen Kindle - som jag håller i. Besvikelse.

- Min Kindle har belysning så att jag slipper ha lampa på när jag ligger i sängen om kvällen att läsa. Nu när jag läser en "riktig" bok måste jag GÅ UPP UR sängen för att släcka lampan (har ingen lampa nära vår säng tyvärr)...så oskönt när man är lite trött och vill somna på en gång...

- Jobbigt när man måste stå i kö på att en bok som är upptagen på biblioteket och som ännu inte finns i Kindle-edition...Man vill ju ha boken omedelbart! Inte om två veckor eller mer. Jag står i kö på en bok nu. Jag är nummer 654 av 1200...Jättekul!

Livet med Kindle är så bekvämt! Till man är tvungen att ladda batterierna som tar slut halvvägs till jobbet en tidigt måndagmorgon...

7 kommentarer:

Marina sa...

Jag håller med dig om att det är bekvämt i vissa sammanhang, men jag tillhör ändå fortfarande de där som vill ha en bok att bläddra i också. men det ena behöver ju inte utesluta det andra, därför är det oftast två böcker på gång samtidigt här...

iaz sa...

Va roligt att du gillar det så mycket ☺ Jag har köpt min första e-bok och ska testa och se vad jag tycker om det. Kram

Camilla sa...

Jag gillar pappersböcker. Jag har provat läsplatta ett par böcker men inte känt mig helt bekväm med den. En brist med vår läsplatta är iatt den inte har lampa och då kräver läsplattan ännu mer belysning än pappersboken.
Jag läste ditt inlägg och skulle just säga att jag jag kanske skulle prova läsplatta igen, men så kom sista meningen... Kul, men inte när det händer. Å andra sidan vet jag att batteriet håller väldigt länge och jag läser oftast hemma.

Malin sa...

Läser nästan uteslutande på min Ipad mini och älskar det. Trodde att jag skulle sakna fysiska böcker mycket mer än vad jag gör. Det här med omedelbarheten tilltalar verkligen. Jag spenderar mycket mer pengar på e-böcker än vad jag någonsin gjorde på vanliga böcker.

Annika sa...

Jag har inte kommit dit ännu. Vill hålla i riktiga böcker ;)
Men, jag kommer säkert att trilla dit jag också one of these days. Förstår ju absolut dess fördelar.
Peter har en Nook, och den älskar han. Han har haft den i flera år nu.
Så han läser via nook och jag via gammeldags papper :-)

Anna, New York – My Bite of the Big Apple sa...

Intressant läsning! Jag har ännu inte testat att läsa böcker på läsplatta (inga romaner i alla fall). Förstår dock att det är mycket praktiskt när man pendlar. Däremot skulle jag inte gilla det som kvällslektyr i sängen. Då ska man ju helst låta ögonen vila från det där läsplatteljuset för att få en bättre sömn. ;) Men visst blev jag nyfiken!

Casa Annika sa...

Nja.... En läsplatta har ju helt klart sina fördelar. Framför allt när man bor utomlands och inte får tag i svenska böcker så lätt.
Men jag gillar fysiska böcker så mycket...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...