torsdag 13 september 2012

Must be fun in a rich man's world.

Så idag fick jag min första lönecheck! Yay! Och ja, ni läste rätt. LöneCHECK. I det stora landet i väst använder man fortfarande checkar väldigt mycket. Checken löses in på banken så klart. Man kan sätta in pengarna direkt på kontot med checken via uttagsautomaten om man vill. Man sätter in sitt kort och sen kan man skicka in checken i maskinen som läser av den. Inte nog med det. Har man en fancy iphone eller android/smartphone, kan man också ta ett kort av checken via en app (tillhörande den bank man har) så sätts pengarna in automatiskt på kontot. Smidigt va?
Här får man dessutom oftast lön var 14e dag och inte en gång i månaden. Jag vet ännu inte vad jag tycker om det, men det visar sig väl. Det är väl bara att vänja sig!

10 kommentarer:

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Hejsan!! Om du är dålig på o uppdatera (not) så är jag väldigt dålig på att kommentera!
Tycker det är så kul o följa dig o din nya väld på andra sidan dammen. Min dotter började 1a klass i augusti...så lite gemensamt men ärdå inte har vi där!!

Klem Anna

Marina sa...

Fenomenet check används även i Singapore.

Camilla sa...

Vilken bra app! Jag skulle ta en massa kort på min lönecheck... Eller menar du att det bara fungerar en gång? ;)

Katarina sa...

Checkar används också i Malaysia! ska hämta ut mina nya checkar på tisdag!

Saltistjejen sa...

Visst känns det typ 1800-tal! My God! När vi flyttade hit gjorde vår bank stor reklam om att de nu erbjöd "direct deposit" dvs att ens arbetsgivare kunde sätta in ens lön direkt på lönekontot! Själv gapade jag över detta eftersom det alltid skett i Sverige sedan jag började sommarjobba första gången vid 15 års ålder.... ;-) men men.... Nu har man vant sig mer vid checkarna även om jag fortfarande tycker det är ett superknasigt system. och 14 dagars lön vänjer man sig vid jag lovar! Nu tycker jag det är rätt bra faktiskt! även om jag i början tyckte det var lite konstigt.
Kram och njut av första löningen! DET gör JAG! :-)

Villa Frejas bokblogg sa...

Låter lite bökigt trots allt. Men skönt att man kan fixa med appar ändå...
Trevlig fredag.

Min plats i solen sa...

En helt ny värld det där. Jag tycker att det lät väldigt smidigt att man kan fixa in pengarna på kontot genom uttagsautomaten (säger hon som ännu inte äger någon av alla de där smarta telefonerna ;)).

Ha en fin helg vännen!

Kram Lotta

Monica sa...

Grattis till första lönen:-). Låter lite föråldrat med checkar men vet att det används i rätt många länder, huvudsaken man vet hur de ska hanteras och skönt för dig att det fungerar med lönen, att du är inne i systemet. Ha en fin NY-helg!

Malin-Charlotta sa...

Gillar när saker är annorlunda!

Emma sa...

Här i Kanada håller de också på med de där checkarna! Vi betalar hyran och det mesta varje månad med en check. Otroligt opraktiskt! Men men, man vänjer sig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...