måndag 17 september 2012

Staden som aldrig sover

Nu, när vi haft vår AC avstängd under några nätter, hör jag trafiken som surrar utanför vårt hus tydligare. Det är ganska fantastiskt att det är en trafik som pågår dygnet runt, dag som natt. Morgontimmarna hör till de allra surrigaste, men ändå, mitt i natten, runt 03 hör man bilar som passerar. Inte en enstaka då och då, utan en ganska jämn ström av fordon som är på väg någonstans. Vart är de på väg kan jag undra för mig själv där jag ligger och lyssnar. Det är klart att de alla har olika mål med sin resa, men vart kan man vilja åka mitt i natten? Lastbilar, taxibilar, privatbilar...Jag har åkt tunnelbana sent på natten, tidigt på morgonen och det finns alltid människor som fyller vagnarna. Nattöppna butiker runt hörnet, 24-timmars gym. Folk måndag som söndag. Öppet juli som december...Detta ÄR en stad som aldrig sover.

Hemma på min gata i stan (miniorten i Sverige) var det tvärdött på söndagar. Hela stan tycktes ligga och sova mest hela dagen. Det var knappt så att matbutikerna var öppna. Fika på stan? Glöm det! Lite bättre på den här sidan dammen kan jag tala om.


10 kommentarer:

Min plats i solen sa...

Jag kan riktigt se hur du ligger där och lyssnar och funderar. :) Känner igen det från tiden då jag bodde London. Även det en storstad som aldrig sover. Oavsett veckodag och årstid.

Efter att ha bott i storstad kan du tänka dig hur svårt det var att vänja sig vid den totala tystnad som råder nattetid här på landet. Int ens en endaste gatlykta som lyser upp.

Konstigt nog vande jag mig fortare än vad jag hade trott och idag är det tystnaden och mörkret som är hemma för mig. Det var bra mycket svårare att sova i London för några veckor sedan med all trafik, ventilation som låter,hotellgrannar och spolande toaletter. ;)

Men härligt att få kunna njuta av båda världar emellanåt. :)

Sköt om er därborta i storstaden och ha en bra måndag.♥

Kram Lotta

Villa Frejas bokblogg sa...

Vilka konstraster, skulle verkligen vilja åka till NY för att själv få uppleva livet där.

Västgötskan sa...

Man vänjer sig säkert, men jag hade fått PANIIIIIK! Haha! Jag hör jag om fåglarna börjar kvittra utanför vid 04-tiden på sommaren... :-D

Kram M

Anneli Stålberg sa...

Jag tycker att det låter ljuvligt! :)

Katarina sa...

Nja, nog föredrar jag tysta nätter än att trafiken drr förbi dygnets alla timmar.. Här är det böneutropen som väcker mig, fortfarande efter två år! Tycker man sover så djupt och bra i tysnaden där hemma i Svedala. Njut av det nya livet! Kram

Emma sa...

Om man alltid haft tystnad -och vi svenskar Är ovanligt vana vid tystnad, man behöver inte bo i världens mesta metropol för lite hederligt oljud, ta vilken by som helst i DR, Kuba, Mexico etc. och folk väsnas betydligt mycket mer!! - men om man alltid haft tystnad är det svårt med omställningen. Själv trivs jag med ljud. För då stör aldrig fågelsången, klockans tickande eller droppandet från stupröret -hör man det är det = tystnad = meditation och njutning

Emma sa...

Om man alltid haft tystnad -och vi svenskar Är ovanligt vana vid tystnad, man behöver inte bo i världens mesta metropol för lite hederligt oljud, ta vilken by som helst i DR, Kuba, Mexico etc. och folk väsnas betydligt mycket mer!! - men om man alltid haft tystnad är det svårt med omställningen. Själv trivs jag med ljud. För då stör aldrig fågelsången, klockans tickande eller droppandet från stupröret -hör man det är det = tystnad = meditation och njutning

Jojjo sa...

Det låter både härligt och stressigt! Är otroligt sugen på en resa till NY, skulle bra gärna vilja uppleva julskyltningen där t.ex. Måste vara ett privilegium att få bo där!

Saltistjejen sa...

Visst är det så. Dok är ju staden otroligt stor så vissa delar sover ändå ganska bra. :-) MEN jag gillar att man KAN få tag på det mesta nästan oavsett tid på dygnet, veckodag, årstid etc... Om man VILL.
Men det har även nackdelar såklart. Jag kan t ex sakna att takten går ner lite under sommaren. Sådär som i Sverige. Visst det är inte optimalt det heller när man MÅSTE få tag på folk eller så (jobbmässigt etc) men jag kan som sagt sakna att folk faktiskt tar sig tid att njuta av livet också och ledigheten. Det gör man inte alls på samma vis här. Men sedan kan jag bli galen på hur vissa svenskar tar för givet ATT alla i hela världen "stänger ner" på sommaren eller har 2 års föräldraledighet etc... ;-) Sådant är inte heller riktigt på min karta längre.
Allt handlar dock om balans tror jag. Både i sitt eget liv och i världen i stort.
Kul att du trivs så bra trots att det brusar här dygnet runt.
:-)
KRAM!

Anna Granström sa...

Ville bara skicka en hälsning. Blir inte mycket bloggar för mig nu om man säger så... Vill du ha en ny bok av mig? Har reklamerat till tryckeriet. Verkar vara en hel kartong som blev fel. Maila mig din USA-adress isåfall på info@annagranstrom.com Eller - du SKA ha en ny såklart! Kram.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...