söndag 26 juli 2015

Orange you glad I didn't say banana?

Nu är min ansvarsvecka på jobbet över, jag är visserligen medansvarig även nästa vecka, men då är vi ialla fall två i planeringen och inte bara jag! Det var en spännande vecka med mycket orange. Dock var det väldigt svårt att hitta orange att ha på mig. Jag fick gå och köpa mig en T-shirt i alla fall. Det hade ju sett illa ut om jag, som valt orange, inte ens hade nåt av färgen på mig! Å andra sidan målade jag tånaglarna i orange också!
Nu förstår vi varför färskpressad juice är så dyr!

Rött och gult överallt av karamellfärg

Vi gjorde "goop" genom att blanda majsmjöl och vatten.

Orange vatten som vi lade selleri i för att se hur vattnet tar sig genom stjälken.

Vi gjorde apelsinjuice, bakade morotskaka, gjorde apelsinskaltryck, kikare med orange "lins" och hade en massa experiment för oss. Det var riktigt roligt och jag är nöjd. Det var skönt att få "komma tillbaka" lite grann. Jag är ju "bara" assisterande lärare under terminerna. Här fungerar förskolor och skolor lite olika än i Sverige. I Sverige upplever jag att man arbetar mer i team medan här är det hierarkiskt. Det finns en huvudlärare som tar hand om planering och kontakt med föräldrar (alltså mail, problem som uppstår etc) och liknande. Sedan finns det assisterande lärare (olika många beroende på gruppens storlek) som hjälper till i klassrummet med allt från barnen till städning och liknande. Min skola försöker att gå från hierarkiskt till mer kollaborativt arbete lärare emellan. För vissa är det svårt (läs: min huvudlärare), men vi gör framsteg. Det är ju inte så att vi aldrig är med och bestämmer eller planerar, det gör vi så klart, men huvudläraren kör mycket sitt eget race och vill ha saker på ett speciellt sätt...Ibland blir det svårt att kompromissa, men vi har löst det oftast.
Jag och den andra assisterande läraren är väl lite mer äventyrliga och spontana medan huvudläraren är traditionell och gillar att planera in i minsta detalj.
Förhoppninsgsvis blir nästa år bättre eftersom vi arbetat tillsammans ett år nu och vi har blivit mer bekväma som ett team och som vänner.

Nästa vecka är alltså min sista jobbvecka innan semestern. Och om precis en vecka far vi till Sverige! Nu har jag hört deprimerande nyheter om att det är regn och kallt i Sverige! Vad är det som händer? Jag har väl inte tillåtit detta? Nu får ni se till att det blir ändring till vi kommer. Minst 20 grader och sol ska det vara den 3e när vi landar. Ni har en vecka på er att fixa eländet! Här kan man inte vända ryggen till ens en vecka förrän ni blir alldeles galna och skapar regn och oväder ;) Skärpning hörrni!

5 kommentarer:

Kattas Betraktelser sa...

Vilket roligt projekt än om det inte var lätt att finna den rätta färgen. Rolig ide det där!

Som du kanske uppmärksammat så har jag flyttat min blogg från blogger till wordpress. Du är välkommen till www.kattasbetraktelser.se

Ha de gott!

Camilla sa...

Vi gör så gott vi kan här i Skandinavien för att fixa vädret tills du kommer: https://www.facebook.com/NRK/videos/863236883750545/?fref=nf

Tack, för recepttipsen!

iaz sa...

Längtar till ni kommer, men vad gäller vädret är det perfekt stanna-inne-pyssel-väder-göra-vad-man-vill ;) Men lite sol hade inte skadat, är ju inte ens varmt i havet så man kan bad. Och skulle man bada fryser man ju halvt ihjäl efteråt =/ kram

Monica sa...

Låter som en intressant vecka med era aktiviteter. Och vilka diplomater ni blir i att samarbeta, med tanke på uppbyggnaden, men även om vi inte har det riktigt så här finns ju de där människorna överallt som ser sig som huvud:-). Barnen ser ert samarbete också är jag övertygad om.
Vädret ja, det är ändå inte så kallt tycker jag förutom i vattnet då som är 12-gradigt, haha. Man får låtsas lite att det ändå är sommar och ta på sig linnen och sandaletter:-) och regnjacka över:-), nu i veckan kommer åskvädren sen kanske det blir lite sol, tror det. Värst är de helmulna mörka dagarna från morgon till kväll, bara lite sol ibland gör underverk, vi behöver ljuset.

Min plats i solen sa...

Vilken spännande vecka. :) Det där med hierarki, tysta regler och gamla inkörda spår är inte lätt att förändra inom skolans värld men det går. Med mycket mod och samarbete och framförallt en bra ledning. Ensam är stark heter det men det är ju så fel. Vi är inte starka ensamma. Däremot tillsammans.

Trevlig resa hem till Sverige och självklart fixar vi lite sol och värme tills ni dyker upp. ;)

Ta hand om er.♥

Kram Lotta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...