torsdag 5 december 2013

Amerikanska fenomen del 3

Del 3 i denna fascinerande "serie" kommer här! Idag kommer jag att skriva om amerikansk nödvändighet och tillgänglighet. Lite klurig titel kanske, men det är något som jag funderar på ofta.

Här i Amerika finns allt man kan tänka sig. Jag menar, verkligen allt. Även om man kanske inte kan gå till affären och köpa det, kan jag lova att det finns på internet om man letar tillräckligt länge, eller på en liten specialaffär i nåt hörn på en gatan nånstans i en stad. Speciellt här i New York. Jag är säker på att för rätt pris kan jag få tag på både falukorv, leverpastej och julskinka här i krokarna. Nu finns det till och med en affär som säljer lösgodis. Långt ifrån mig, och väldigt mycket dyrare än vad jag som svensk är van vid. Men det finns!

Inte nog med att det finns ovanliga varor, utan även en oändlig variation på varor. Det kan handla om olika märken, olika smaker, olika storlekar, olika priser och kvalitet. Att handla något så vanligt som pasta kan ta en hel evighet om man inte är säker på vad man vill ha. Vill du ha chips? Ibland kan det finnas en hel varugång med chips att välja mellan. Det känns lite överväldigande emellanåt. Alla dessa val.
Lånad från italymagazine.com

Att handla på nätet är min melodi. Där kan man få tag på ALLT. Snabbt och relativt billigt dessutom. Jag har varit med om att jag beställt saker i Sverige som har tagit flera veckor att få. Beställningar från H&M till exempel. Nu har H&M öppnat webbutik även här och då kommer kläderna inom en vecka. Från de allra flesta säljare kan man dessutom få gratis frakt. Ibland är det alltid gratis, ibland om man kommer upp i en mindre summa (oftast inte så väldigt hög summa). Verkligen bekvämt. Speedad frakt också! Inom 24 timmar kan man ofta få det man beställt om man betalar några kronor extra.

Det finns många olika hemsidor som erbjuder hemkörning av matvaror. Bara att shoppa på nätet och för drygt 50kr så skickas det hem den dagen du väljer. Smidigt som tusan. Handlar man mycket mer än tänkt på en fysisk mataffär kan man be om att få maten hemkörd för samma summa. Inte hos alla handlare, men väldigt många. Hemkörning av all sorts mat från restauranger finns så klart också. Är du sugen på kinamat? Beställ via internet eller telefon och det kommer inom 30 minuter. Indisk mat, en stor köttbit, hamburgare. You name it, det finns.

Vissa affärer har öppet dygnet runt. Andra affärer öppnar 06 på morgonen. Det är klart att man blir så himla bekväm när affärer har öppet dag som natt. Bara att springa ut och handla huvudvärkstabletter, bröd eller godis. Vad man än behöver.
Jag kommer ihåg när jag var au-pair och min värdmamma (alltså mamman i familjen) var uppe tidigt en morgon innan hon skulle till jobbet. Hon kom hem utifrån klockan 06.30, precis då jag vaknade. Hon hade varit till affären för att handla något, men var tvungen att komma hem igen eftersom de inte öppnade förrän klockan 07.00! Därför var hon mäkta irriterad också. Varför kunde de inte öppna tidigare??
Givetvis beror det på var man bor i landet. En liten by mitt i ingenstans har andra förutsättningar än staden som aldrig sover New York!

Våffeljärn med Musse Piggform...Nödvändigt? Kul, absolut? Men nödvändigt?
Mustachnappar för bebisar. Helt sant!

Varför inte?
Praktiskt! Men nödvändigt?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ett minne från 80-talet när jag läste en intervju med Madonna i tidningen Okej. Då var hon på turné i Europa och tyckte det var jobbigt att hon inte kunde handla mat när som helst på dygnet. Galet, tyckte man då när man var van vid att affärerna var stängda sena kvällar, söndagar och lördageftermiddagar. Nu 25 år senare och efter 6 år i USA känns det inte så konstigt längre...

Näthandel är ju otroligt smidigt! Särskilt i USA där man inte behöver gå till posten för att hämta paketet, utan det bara ligger utanför ytterdörren och väntar.

Monica sa...

Det är bättre service helt klart och även så i England, stora paket blir hemkörda inte bara en gång utan fler försök om man inte är hemma första gången. Här i Sverige får man gå och hämta t o m stort kuvert och inte på Posten som inte finns utan var som helst som på Hemköp eller hos videobutiken eller på macken. Lite konstigt är det. Och på ett sätt är det skönt att allt kan vara öppet dygnet runt som hos er och i andra länder, är ju folk i rörelse då och alltid finns väl de som kan och vill arbeta på olika tider, inte konstigare än att arbeta på sjukhus som har dygnsöppet. Det har vi fortfarande:-). Och att det är smidigt att beställa hem mat är skönt.

Camilla sa...

Sånt där vänjer man sig vid snabbt, men är det verkligen nödvändigt. Jag kan tycka att det är lite skönt att affärerna är stängda ibland.

Det där med miljoner smaker och sorter i mataffären, det kommer ju mer och mer här också. Jag blir bara irriterad på alla sorters yoghurt, alla sorters pasta osv. Det kan inte behövas så många olika sorter.

Marina sa...

Åh, en sån ananasskruv vill jag ha!!

iaz sa...

Roligt att det finns så mycket att välja på, men visst kan det säkert vara överväldigande ibland när man bara ska handla nåt lite snabbt =) Mycket intressant att göra dina åsikter =) kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...