torsdag 20 mars 2014

Premiär

Inte nog med att det är torsdag och vårens första dag, jag gick också för första gången på något som kallas Baby lapsit med lilla H på vårt närliggande bibliotek. Mamman till en annan liten tjej som jag brukade vara barnvakt åt förra året, frågade om vi skulle ta sällskap och jag och H hoppade på så klart. Vi har tänkt länge att vi ska ta oss dit, men ofta har det inte hunnits med. Lillebror brukar sova en stund på morgonen och ungefär just vid den tiden Baby lapsit är. Idag gick det dock bra. H hann sova en stund före. 
       På Baby lapsit träffas ett gäng föräldrar och deltar med sina småttingar i sång och musik i ungefär en halvtimme. Det var riktigt roligt och jag tror H tyckte att det var spännande med både musik och nya människor.
Efteråt bestämde jag och den andra mamman att gå till ett fik i närheten för lite te och prat. Som ni ser passade H och L på att konversera de också! De tävlade om vem som slog hårdast i bordet. Nu fattade ju inte H att de tävlade lika mycket som den större L gjorde, men det spelade ingen roll. L är nämligen 10 månader äldre än lilla H, även om det kanske inte syns på bilden. H är som sagt ganska stor för sin ålder. Så med sina sex månader väger han mer än L som är 16 månader...Joråsåatt.


Bebiskonversation
Inte nog med detta. Jag har gjort hemgjord puré åt H i över en månad nu. Testat allt från äpplemos till avokado och linsgryta. Det har mottagits med både spottande och stängd mun. Vad jag än försökt. Jag har lagt ned min själ i att laga puré eftersom vi inte alls gillar det som kan köpas här. Dock har jag hittat ett ekologiskt märke med bra ingredienser så jag köpte en burk sånt bara för att testa. Och gissa vem som åt med STOR glädje? Både en och två portioner, utan att spotta eller fräsa..Så klart! Jag misstänker (och hoppas!) att det är konsistensen som gör att han gillar den köpta mer. Jag kan inte få min puré så len och mjuk som den köpta.
Vi får se hur det här slutar. Jag är inte den som ger upp i första taget!

H häromdagen när jag försökte mata med hemgjord puré. Han var inte så glad.
Fortsättning följer...

8 kommentarer:

Kevlarsjäl sa...

Jag gjorde nog samma misstag som du med E. Mixade för dåligt. Hon VÄGRADE äta hemlagat så till slut gav jag upp och hon blev en burkunge av stora mått som älskade alla slags burkar. Med A testade jag igen och han ÄLSKADE min mat och burk blev det bara i nödfall på resande fot och så. Det är verkligen olika det där.

Att de idag är ungefär lika kinkiga med mat är en annan historia...

Pernilla sa...

lilla H är så söt. va fort han växer.

Monica sa...

Bra att de känner efter de små och är lite kräsna;-). Det är ju jättebra idag när det finns ekologisk puré, fanns inte förr, och kanske det är något med konsistensen, det blir ju en väldig skillnad det där första i matväg mot bröstmjölken så de känner efter noga.
Fin han är!

Camilla sa...

H borde kunna lägga mer tyngd i sina slag mot bordet. Han vinner nog snart när han insett att det är en tävling. Lät i alla fall som en mysig mamma-barn stund med musik och sen fika.

Marina sa...

Jisses vad fort det går!

Villa Frejas bokblogg sa...

Hihi, vilken söt liten konversation :)

Anonym sa...

Vad stor han är! Och vad lik sin storasyster. :)

Casa Annika sa...

Hahaha, så retligt! Att han föredrar den köpta burkmaten framför den hemlagade! Men ge dig inte!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...