söndag 5 januari 2014

Vinter och sista helgen

I fredags kom snön! Det var en så kallad snöstorm som drog in. Det kändes egentligen inte som en storm (för en svensk i alla fall), men det kom väldigt mycket snö. Så mycket snö att skolan faktiskt stängdes! N blev alltså hemma i fredags. Det var tyvärr denna dag som min pappa och syster skulle besöka Ns klass, men du blev det inställt. Å andra sidan fick vi ha N hemma hela dagen istället och det kändes bra det också!

Igår lördag gick vi ut en stund. Jag och pappa var ute på förmiddagen för att inhandla en pulka så att N skulle kunna få åka lite. Vi letade i massor med butiker, men hittade ingen pulka! Inte ens en stjärtlapp. Här är det kanske snö 1-2 veckor per år, om ens det, så pulkor är väl inte direkt prioriterat hos handlarna.
Vi gick i alla fall till backen eftersom N föreslog att vi skulle kunna ha snöbollkrig och göra snöänglar istället. Jag, pappa, N och H i vagn gick till backen i närheten. Vi hittade en sopsäck som någon använt så pappa drog N nedför backen en lång stund och de hade jättekul. Jag och H stod och tittade på. När jag stod där kom plötsligt en kvinna fram med en lila pulka och sa att vi kunde använda denna istället. Jag trodde först att hon menade att vi fick låna den, men när jag tackat så hemskt mycket försvann hon in i en bil och åkte iväg. Så otroligt snällt gjort! Jag blev nästan lite tårögd.

Då kunde pappa och N åka pulka istället och det gjorde de med riktig fart. Till och med jag vågade mig på några åk till slut!
Här dras N i säcken.

Äntligen en pulka!

Stolta pulkaåkare!

Lite snöänglar så klart!


Idag är det tyvärr den dagen kommit då pappa och syster åker hem igen. Vi har haft två jättefina veckor tillsammans och jag är så glad att de kom och spenderade jul och nyår med oss. De fick träffa hela makens familj och så lilla H och N så klart. Vi hann med lite turer till stan, museum och annat skoj.
Jag ogillar verkligen att ta farväl, det värsta jag vet. Speciellt när man inte vet när man kommer att ses igen. Jag hoppas så klart på snart, men det kan man aldrig riktigt veta...

5 kommentarer:

Monica sa...

Så kul med snö! Är riktigt roligt med pulkaåkning och vilken snäll människa att ge er sin, man blir glad, det finns hopp om mänskligheten, de där fina sakerna i vardagen betyder mycket.
Roligt att du haft far och syster där men avsked är jobbiga, skönt att ni haft ett par veckor tillsammans och kan knyta an till dem när ni pratar sen. Tror faktiskt lille H har minnen också, är övertygad om att vi inte vet så mkt om de små barnen, de vet nog mer om oss:-), ha det fortsatt fint, kram!

Anonym sa...

Mysigt med snö! Är de som stockholmare, där det blir kaos efter 2 cm snö? ;-)
(Usch, nu vad jag lite elak)... ;-))

Kram M

Steel City Anna sa...

Usch ja, det är jobbigt att säga hejdå och som sagt ännu jobbigare när man inte vet när man ska ses nästa gång. Men vad fint att ni firat jul tillsammans och haft tid att umgås. Pulka blir man ju sugen på, det var himla länge sen :)

Jojjo sa...

Så fint ni ser ut att haft det! Förstår att det är jobbigt att de åker igen, vet själv hur mycket jag saknade min familj när jag bodde i USA. Men du, hur är det med kylan där borta egentligen? På radion pratar de om folk som dör pga kylan!

Linda sa...

Så himla gulligt av henne att lämna pulkan till er. Då löste det sig ju till slut i alla fall :). Åhhhhh jag vet precis hur du känner nu när de gav sig av. Det är så svårt för man bor så långt ifrån varandra och vet som sagt inte när man träffas nästa gång. Så härligt att ni fick två hela veckor tillsammans i alla fall. Många kramar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...