söndag 18 augusti 2013

Bebisindustrin

Så snart man planerar att skaffa barn eller redan blivit gravid (planerat eller oplanerat) så rullar en hel karusell igång. Här i USA mer än i Sverige, Sverige hakar så smått på och jag är säker på att det kommer att öka med åren...Det brukar vara så. En hel industri ligger för dina fötter och val och möjligheterna är oändliga.
Allt från vitaminer och krämer till leksaker och DVD:er (Ja, för BEBISAR. En känd serie heter "Baby Einstein") som ska utveckla bebisens hjärna.

För nån vecka sen skulle vi köpa ett "bebisbad", eller ett mindre badkar i plast för att kunna bada bebisen i början. Ett enkelt sådant. Gärna ett som liknade det N hade som liten. Lagom stort, lätt att tvätta och göra rent. Stadigt. Döm om min förvåning när jag söker på nätet efter badkar till bebisar och varje hemsida som säljer sådana har cirka 75 olika sorter. Kolla HÄR till exempel. Olika funktioner som SPA-funktion? Färger, leksaker som ska underhålla bebisen.
Visst är det roligt att kolla runt, men man blir lätt lite förvirrad och irriterad. Jag vill bara ha ett badkar, inte något som också kan förvandlas till rymdraket eller användas som karaokemaskin. För så här är det mest det mesta i USA. Man ska köpa en sak, något enkelt, och valmöjligheterna tar aldrig slut. Man måste göra ännu fler efterforskningar, läsa recensioner från andra användare för att få sig en uppfattning om vad som är BRA och inte bara billigt och behändigt.

En sak vi beslutade nyligen var att inte köpa ett speciellt skötbord utan använda en vanlig byrå. Det är många som gör så här, eftersom det ofta råder brist på plats i de små lägenheterna. Därför skulle vi inhandla en dyna att lägga ovanpå byrån som vi har. Vi hittade ingen i butiken utan fick leta på nätet igen. Återigen fanns det mängder med alternativ.

Och återigen fick vi läsa recensioner för att få en uppfattning vad som skulle funka. En recension älskade den dyna som vi ville ha. Den hade bara en nackdel.
Den hindrade inte deras 8 månaders bebis att snurra runt och vrida sig i försök att undvika blöjbyte.
OM det finns en sådan dyna som gör just det skulle jag vilja veta var jag kan köpa den...Man upphör aldrig att förvånas. Folk har höga förväntningar.

Och låt mig inte gå in på blöjsorter, wipes, baby gyms, lotion och leksaker...

12 kommentarer:

Monica sa...

Det var onekligen en mångfald:-), att stå med ett stort badkar ovanpå diskhon såg lite lätt otympligt ut;-) och alla detaljer i badkaren som bebisen kan slå huvudet i såg lite olämpligt ut. Kan du inte köpa en uppblåsbar miniminipool:-) eller diskbalja, finns kanske inte. Kan IKEA ha lite på sin barnavdelning?, men du ska ta dig dit förstås, du kanske kan skicka någon annan att kolla upp. Här var det ju Baby Björn som gällde, de kanske finns fortfarande och som nätbutik. Lycka till med bad-och skötbordsutrustning, blir nog bra i slutändan ändå.

My sa...

I know the feeling! Var samma sak i belgien. :)
När det gäller blöjor så kan jag tipsa om att target har jättebra blöjor (up&up heter märket tror jag). Vi använde dem hela tiden vi var i usa förra året och var supernöjda! Enda tipset jag har i sakdjungeln som är usa. :) hoppas ni hittar grejer som ni trivs med, det är ju det viktigaste.

Anonym sa...

Haha! Vet du - bästa badkaret finns på IKEA. Det är till och med giftfritt (och billigt). Om utbudet är likadant i USA?

Byta blöjor på skötbord när de är 8 mån är ju omöjligt, haha! Sedan dess har jag bytt på V när han står. Ja, Martin oxå. Vi byter ungefär lika många blöjor. Lite jobbigt med bajs och man har ju fått några korvar på fötterna om man säger så... Så den där dynan skulle man bra gärna vilja ha. Haha.

Anna Granström.

Emma sa...

Ja, herregud så mycket valmöjligheter man har. Mitt tips är så lite grejer som möjligt. Men det är ju inte mycket till hjälp...

Marina sa...

Undrar just vad det är för fel på en vanlig plastbalja!!

Anonym sa...

Det är helt j**la sjukt. Som du säger; man vill ju ofta bara ha något ENKELT!

En sån där skötbädd har vi också. Fast den ligger på golvet i badrummet... ;-D

Kram M

Katta sa...

Oj, vad duktiga de är på att försöka få oss att förstå att vi måste ha en massa grejer. Vanlig badbalja duger väl bra, kan jag tycka.

Min plats i solen sa...

Vilken djungel! Och jag tyckte det var illa nog när våra tjejer var små. Vet inte hur många telefonsamtal jag hade med säljare som inte kunde förstå att vi inte ville köpa datorspel till vår nyfödda bebis.

Hoppas ni hittar det ni vill ha och behöver.

Kram Lotta

Jojjo sa...

Det är ju helt galet, tror inte det finns någon bebis som faktiskt kan behöva allt det där... Har en kompis som knappt köpt nånting till sitt barn förutom absoluta nödvändigheter, hon utvecklas inte sämre för den delen. Undrar när det blir stopp på detta konsumtionssamhälle?

Camilla sa...

Alla dessa val, livet ut.... När det gäller bebissaker är det nog som värst. Dessutom ska ju de flesta sakerna bara användas en väldigt kort tid, ofta mindre än ett år. Då är det ju helt otroligt att man ska behöva lägga så mycket tid, energi och pengar på det.

När det gäller att få en 8 månaders bebis att ligga still så finns det väl bara fångsttröja som fungerar. De säljs kanske inte som barnsaker. ;)

ZtorZillen sa...

Yisses! Vilket urval! Låter som om det kan vara både för- och nackdelar med det..!

dorro sa...

Ja hjälpes vad det finns. Det är ju inte direkt så att bebisen bryr sig hur badkaret ser ut. Man blir lite mörkrädd av alla valmöjligheter som finns överallt.

Trevligt att läsa ikapp härinne. Jag hinner så sällan med att kommentera men jag försöker ändå ha koll på vad som händer.

Vad spännande att det snart är dags för bebisen att komma.

kram kram, dorro

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...