torsdag 5 april 2012

Hur tänker SJ där?

På lördag ska vi fira lite påskelipåsk med äggletning hos syrran. Syrran och hennes make har valt att bosätta sig ute i ödemarken. Jag förlåter dem. Trots att de bor ute i ingenstans har de faktiskt tåg som stannar där. Byhålan ligger nämligen på väg till en större stad i närheten. Min jobbstad närmare bestämt.
Eftersom bildelarna till Kakan (jag har bytt namn på bilen så ni vet. Bättan var lite gammalmodigt, Kakan är mer rätt 2012) dröjer något ofantligt måste jag och dottern åka tåg till ödemarken. En biljett till min jobbstad, som ligger ca 30 minuter bort med tåget, kostar 41 kr. En biljett till ödemarken, som ligger 10 minuter med tåg, kostar 41 kr. Finn fem fel? HUR kan man ha samma pris? Är det för att det inte "går" att programmera om biljettmaskinen?
Kan de, kan jag.
Vet ni vad? Jag kan faktiskt gömma mig på toa i tio minuter (konduktören brukar ändå inte dyka upp förrän efter några minuter, kanske till och med fem), skylla på magproblem, kasta mig ut ur tåget vid stationen, lubba som tusan och på så sätt lyckas åka gratis. Bara för att jävlas. De jävlas ju med mig med sina biljettpriser. Öga för öga, tand för tand. Mohahahahahaha!

6 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Och jag som tänkte att 41 spänn var billigt...! Fast när jag tänker efter... 10 minuter. Så kostar det att åka t-bana i Sthlm också. Helt galet. tror till och med det kostar 40kronor för en station eller nått sånt. Nu har jag förvisso månadskort...

Ännu värre= har haft månadskort i TRE MÅNADER OCH ANVÄNT DET NOLL GÅNGER pga sjukskrivning. Det kostar typ 800 i månaden. Fatta bortslängda pengar!

Ps. Jag vill också bo i ödemarken. Speciellt om det stannar ett tåg där.

Monica sa...

41 kronor till din jobbstad är väldigt billigt, blir förvånad, hurra för Västmanlands län:-) och göm dig inte på toan, har sett när de kastar av folk bryskt, det var på Uppsala-Stockholmtåget visserligen men ändå! Så försök inte även om den lilla biten kostar lika, de har nog inte tänkt på så billig den andra är,-). Och en riktig glad påsk önskas med god mat och gotter, kram till er!

Madeleine i USA sa...

Jag trodde aldrig att jag skulle springa på ett relativt bra utbud av amerikanska varor på Coop av alla ställen, men jag blev glatt överraskad och jag vet att Ken kommer att bli förtjust :)
Trevlig helg och glad påsk!

Emelie sa...

Kastar dom ut dig är det bara en station och det är där no ska av hahaha

Saltistjejen sa...

Hm konstigt? Jag gissar att det kanske har med zoner att göra? I Storstockholm handlar ju allt om zoner. Om man reser inom en zon är det ett pris. Men sedan ökar det priser ju fler zongränser man passerar. Kanske ligger din jobbstad och din syster ödemarksby i samma zon och därmed kostar dessa destinationer lika mycket från din hemstad??
Åker N gratis än eller när börjar man betala för barn på SJ-tågen?

Emma sa...

Ja, 41 kronor tyckte jag också lät billigt bara för att jag är van vid att det är så himla DYRT att resa med tåg i Sverige. Jag brukar åka 25min mellan Stockholm och Mariefred och den strâckan kommer konstigt nog inte alltid konduktören (hinner inte? ids int?)Jag slipper gömma mig, sitter snällt och väntar på att få betala, men kommer han / hon inte så springer jag ju knappast runt i vagnarna och letar...och jag hör inte av mig till SJ och klagar. Alltså betalar jag bara ca:70% av resorna vilken är en hyfsat bra rabatt ;-)

Glad Påsk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...