söndag 22 april 2012

Klok, klokare, klokast

Jag har som sagt befunnit mig på konferens två dagar i Stockholm. Det har varit riktigt bra faktiskt och trots den enormt tidigare lördagen är jag glad att jag åkte.
Dagarna har varit fyllda av fantastiska föreläsningar anordnade av Svenska Dyslexiföreningen. Nu handlade inte alla föreläsningar, faktiskt egentligen bara en, om just dyslexi. Det mesta var om läsinlärning och hur man arbetar med elever med koncentrationssvårigheter. Följande föreläsningar gick jag på:

Understanding the heterogeneity of dyslexia - from research to practice
Tidiga insatser ger goda läsare i Finland
Från oro till fokus i klassrummet
Exekutiva funktioner under barndomen - en framgångsfaktor för livet
Pedagogik i klassrummet för elever med koncentrationssvårigheter
Särskilt stöd och åtgärdsprogram i den nya skollagen
Vad gör vi när läsinlärningen gått fel? Wittingmetoden.


Dock är jag enormt trött och slutkörd efter veckan. Bara en ledig dag, det vill säga idag söndag, innan jag jobbar igen imorgon. Det känns. Man behöver två dagar att varva ned och ta det lugnt och därför ser jag redan fram emot nästa helg. Då är det nämligen långhelg. TGISD (Thank God It's Squeeze Day)!!

Idag blir det dans för dottern och städning och tvättning för mig. Jag glad? Nae. Jag måste? Ja. Jag ligga i soffan hela nästa lördag? Ja. 




5 kommentarer:

Sara sa...

Vad bra att det var givande dagar med intressanta föreläsningar. Även jag längtar till långhelg. Ska bli riktigt skönt faktiskt!

Cinnamon sa...

Jag hade också velat vara där på föreläsningarna. Men det var bara vår nyanställde specialpedagog som fick åka. Som förövrigt är över 60 och varit lärare åt min lillebror. Man kan inte få allt. Men man tycker att det borde satsas på nån som är yngre. Hoppas att dagarna var givande.:)

Fru Fantomen sa...

Det låter otroligt intressant! Nästan varje vecka får vi mail om fortbildningar till jobbet och jag skulle kunna åka på var och varannan. Tyvärr vet jag att det finns så dåligt med pengar till sånt att om jag ska åka så måste det vara något i mitt ämne och det dyker inte upp så himskans ofta :(

my sa...

Vilka spännande föreläsningar! Låter som grejer som jag hade gillat allihop. :)

Anneli Stålberg sa...

Det var mycket nytt att lära. Men snart är det helg igen : )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...