onsdag 23 april 2014

Don (eller skor) efter person

Det här med att hitta skor är inte alls lätt! Det är en ren skodjungel därute. Inte nog med att man ska hitta skor till sig själv, nu är det också make och två barn i olika storlekar. I alla fall när det gäller barnen. Make har jag ju bara en av. Till exempel har mina fötter förändrats något efter båda graviditeterna. Jag har väldigt höga fotvalv till att börja med, men jag antar att de sänkts lite nu efter att jag burit på enorm gravid kroppshydda inte bara en gång, utan två gånger. Ett par snygga stövletter som jag inhandlade strax före senaste graviditeten går plötsligt inte att stänga (har blixtlås på sidan). Jag använder dem i alla fall när jag har långa byxor som täcker över. Skorna har nämligen också blivit lite trängre och sitter som en smäck på foten. Inte en chans att de trillar av i första taget med andra ord. Jag måste ändå hitta nya snyggskor så småningom. Jag kan ju inte gå i långbyxor jämt heller (Äsch, vem försöker jag lura? Jag går jämt i långbyxor. Dock inte täckande över foten, utan slim fit som det så vackert heter). Dessutom sjunger mina stövlar på sista versen! Mina fina läderstövlar som jag haft i 3-4 år nu och som har hängt med på så mycket roligt, men nu är det roliga slut. Måste hitta nya stövlar. DET är ännu svårare. Jag är väldigt kräsen vad gäller skor. Det ska vara bekvämt först och främst, men måste också vara snygga och passa till olika slags stilar.
Dessutom har jag ett par gamla Converse som jag köpte här i USA sommaren 2009. Fatta, sjätte säsongen jag har dem! Sjunger snart på sista versen de också. Mycket klagosång detta år.

Hittar jag perfekta skor måste jag köpa dem. En kort anekdot från tonårstiden. Jag hittade ett par supersnygga boots, svarta, superinne stil (ganska ovanligt för mig), men det fanns bara ett par kvar i hela affären. De råkade så klart vara två nummer för stora. Typiskt! Jag valde att ändå köpa dem och varje gång jag skulle använda dem fick jag i förebyggande syfte sätta plåster på hälarna och använda två par raggsockor för att de inte skulle trilla av fötterna. Men jäklar vad använda de var när jag var tvungen att slänga dem efter 4 år! Snyggaste skorna ever!

Nu är det dags att hitta nya skor igen. Jag har surfat runt på massor med sidor här i USA men också svenska sidor. Man vet ju aldrig om man hittar nåt bra som kan postas över.
Bland annat har jag kikat på Deichmanns hemsida. En affär jag aldrig hört talas om tidigare. De har faktiskt mycket snyggt måste jag säga! Bland annat de här:
Himla lagom klack på dessa. Jag är ju som sagt ingen som kan gå i höga klackar. Jag är alldeles för bekväm.
Eller de här:
Jag gillar när det blir lite höjd eftersom jag känner mig så kort. Samtidigt som jag inte kan gå ordentligt. Men ska man vara fin så får man lida pin har jag hört...Tragiskt. Kanske dags att lida lite?
 Deichmann har också snygga och bekväma skor för barn till ett lagom pris. Jag menar, barn använder ju bara skor i en säsong och sen är de urväxta!

9 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Diechmanns har jättebra skor till bra priser! Hittade dem i Leeds i julas, finns inte här i Sheffield.

Casa Annika sa...

Hehehe... Jo, vi har ju pratat om det här med skor:-) Hopplöst svårt problem, jag kan bara önska lycka till. Jag glömemr aldrig mina drömskor, ett par turkosa kul bekväma skor som jag såg i ett skyltfönster för fem år sedan. Såg dem varje dag tills de såldes. De var för dyra. Men jag har ångrat mig ända sedan dess ändå att jag inte köpte dem.

Monica sa...

Skor är ett svårt kapitel och dyrt. När vi rensade ut och gav till det där skoprojektet som pågår tänkte jag på vad fina skor det var förr, och stövlar och pjäxor, vilken kvalitet alltså, alltid skinn både på in/utsida, ibland handsydda, svensktillverkade, finns väl knappt idag och lika fina ännu. Även sulorna var i riktigt material som är både hållbart och halkfritt. Idag är kanske halva skon i skinn, sulan i plast även om det är en dyr sko helt i skinn, och plastskorna är också riktigt dyra här. Jag köper det mesta i England nu, alltid skinn i både väskor och skor till helt överkomliga priser, har tur ofta att min storlek 37 finns kvar som ett par och till ett underbart pris:-). Till barn bör man ha så bra skor som möjligt men de växer ur dem fort. Så det blir en större kostnad. Maken här provar i det oändliga, han har svårt att hitta bra. Och själv vill man kombinera det snygga med det bekväma, och jag har haft tur med det hittills.
Nu får väl Anna visa mig Diechmanns om vi kommer till Leeds:-). Ja jag kommer på en sak, t o m Konsum eller Forum kanske de hette då hade jättefina skoavdelningar så när jag plockat ihop maten så föll blicken på ett par skor som någon behövde och efter det kunde man ta en fika på deras café också, även i förorterna runt om i Stockholm, allt sån´t är borta, det var bättre förr;-)

Monica sa...

De där skorna tror jag blir jättesnygga till en klänning eller pennkjol ska det väl var nu i vår:-), snygga till slimmade jeans också, stövletterna fina med, är kul ibland utom på långpromenaden:-)

Camilla sa...

Att hitta skor är svårt, om det ska vara något annat än gympaskor. Jag gillar inte klackar och skor ska vara sköna och promenadvänliga. Det är grundkraven!
För några dagar sedan lyckades jag faktiskt köpa mig ett par vårskor, sånna som passar nu när det pendlar mellan varmt och kallt här i Sverige. Känner mig jättenöjd!

Hoppas att du hittar något snyggt. Deichman har verkligen bra priser. Jag har inte själv hittat några skor där, men dottern har köpt en del snyggskor där.

Linda på Markbladet sa...

Jag har ett par Converse-liknande svarta dojjor med nitar från Ash som jag älskar. Sköna och tuffa.
Nu har jag dock köpt ett par Fred Perry-sneakers och jag är nöjd med dessa:
http://markbladet.se/bloggar/lindas-blogg/?p=4452


Det där med att hitta bra och sköna skor är ett meckande ;-)

Annika sa...

Inte dåligt att du haft dina converse så länge!!
Bra jobbat!
GILLAR både paren du har på bild. Skitsnygga i mitt tycke!
Jag bruka köpa skor via zappo.com här.
Eller så går jag till DSW.
Dags för vårskor för både mig och min dotter snart.
Men, ja, jag köper nog det mesta på DSW tror jag. Så knala dit du också. De har ju MASSOR, MASSOR, MASSOR!!!
ha en fin helg!!

iaz sa...

Det är svårt att hitta skor som både är snygga med lite klack som man kan gå i utan att stappla fram och samtidigt vara bekväma. Men det ska gå =) Skor är roligt, när man hittar rätt =) kram

Anna, New York – My Bite of the Big Apple sa...

Alltid lika kul att läsa dina betraktelser om vardagsproblem. :) Visst är det svårt att hitta bra skor. Själv vinglar jag inte gärna omkring i höga klackar. Lagom klack är det som gäller. Jag skulle dock aldrig våga köpa skor via nätet.

Lycka till med dina inköp och ha en fin helg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...