tisdag 2 oktober 2012

Att ha lunch

På mitt förra jobb in the Sweden hade jag 30 minuters "lunchrast". Det var snarare en 30 minuters rast att hinna med att kopiera och förbereda inför eftermiddagen. Plus att det var svårt att lämna skolområdet och hinna tillbaka inom 30 minuter. Min skola låg dessutom ganska långt ifrån nåt centrum eller liknande. Det kändes helt enkelt stressigt att hinna fram och tillbaka, gå på promenad eller liknande på en halvtimme. En snabbfika på stan var ju inte att tala om direkt.

På mitt nya jobb, som är stressigare än stressigt varje dag, har jag en timmes rast. EN timme. Snacka om en evighet det kändes som till en början. Gå ut, bort från arbetsplatsen, andas frisk luft, promenera, eller bara sitta och ta en kopp te nånstans, skringra tankarna, slippa prata, slippa tänka...Riktigt skönt och välbehövligt. Ibland lunch med maken och emellanåt dottern när hon är ledig. Inte illa.

Man behöver verkligen få andas och komma bort från jobbet ett tag när man arbetar med människor. Så är det bara.

9 kommentarer:

Mrs Clapper sa...

30 minuter?! Jösses. det var inte mycket! Förstår att du njuter av din timme nu. Och du har helt rätt, man behöver verkligen den tiden för att koppla bort och koppla av...

Camilla sa...

Det är inte bara när man jobbar med människor som m behöver komma bort och få en paus. Det gäller lika mycket när man jobbar vid en datorskärm, möjligen med den skillnaden att jag njuter av att få prata med kollegorna under lunchrasten.
Så mysigt det låter att hinna luncha med maken och dottern. Det måste verkligen vara en hit.

Villa Frejas bokblogg sa...

Det låter härligt, som du skriver är det ju viktigt att komma ifrån en stund och bara få vara.

Madeleine i USA sa...

Men gud vad skönt!! :) Låter väldigt sunt att göra något annat och få lite miljöombyte.

Saltistjejen sa...

Vad härligt! Själv tar jag sällan mer än 30 minuters lunch. Och här blir det ofta framför datorn jobbandes faktiskt. Inte varje dag men säkert någongång i veckan iallafall. När det är mycket att göra. Men visst är det bra att man kan ha längre luncher så man hinner med lite annat också. :-)
Låter himla mysigt att du kan luncha med maken och dottern ibland!
Kram!!

Cinnamon sa...

Känner igen mig i beskrivningen av dina 30 min luncher. Det blir bara att kasta i sig maten och sen jobba vidare med kopigering, kolla mail och annat innnan lektionerna alternativt rastvakten påbörkas.

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

30 minuter ja, inte långa tiden.
jag jobbar på dagis o 30 minuter är lITE. Nu bor jag inte ens i näheten av en stad o bor 200 meter från jobbet så den delen är i box!
Men jag var vikarie på skolan i 2 veckor o då med 30 minuter...hjääälp, hann ju nada. Nej hipphipphurra för 1 timmes lunch!!

Klem Anna

Anonym sa...

Ohh ja! Jag tar nästan alltid en pw på min 30-min rast. JAG behöver tid med mig själv, ladda om och bara vara i naturen! Att jobba med barn är kul - och krävande ;)

Malin-Charlotta sa...

En timme är riktigt lyx! Dig väl unnat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...