fredag 12 oktober 2012

Veckor?

Jag skrev om detta fenomen för nåt år sen. Här i USA bryr man sig inte om vilket nummer en vecka har på året. Hemma i Svedala är det ofta att man refererar till vecka 27, vecka 44, vecka 3 etc. I alla fall som lärare. Massor med tillfällen att utnyttja veckonummer.
Här är det inte så. Och jag har vant mig vid det. Faktum är att jag nyligen just funderade på vilken vecka det var. Bara för att liksom. Eftersom jag levt så länge med att tänka i veckor kan jag på ett ungefär veta att det rör sig runt vecka 41-42 just? Det känns riktigt konstigt att inte använda veckor som hållpunkter.
På nåt sätt är det lättare att planera i veckor och veta hur långt det är mellan en händelse och en annan. Datum i all ära, men då vet man inte exakt hur lång tid det är. Tycker jag i alla fall. Inte i mitt huvud, där jag tänker året som en rund cirkel (TACK för det lågstadiet och månadssången, Januari börjar året, februari kommer näst...plus att jag kommer ihåg att jag fick färglägga en cirkel med årets månader till den sången...) och veckor i raka kvadrater.
Oavsett hur ni tänker, får ni ha en fin helg!


7 kommentarer:

Marina sa...

Jag tror att det inte är så många fler än vi och tyskarna (tror jag) som har kalendrar med veckonummer.

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Hahaha, veckor i Norge oxå!!
Jag jobbar på dagis o vi har planer om o göra ett årshjul á la den du har på bilden. Vart har du hittat den bilden? Jag klickade på den men det var fortfarande en ganska liten bild!

KLem Anna

Villa Frejas bokblogg sa...

Det känns bra att räkna veckor och ha lite lite koll. Det bästa med att bli lärare ;) är att jobbet kommer fortsätta precis som man är vad vid som elev och nu student, räkna i veckor och terminer.

Casa Annika sa...

Inga veckor här heller. Jag försöker ibland, men ingen förstår vad jag menar.

Kim M Kimselius sa...

Vad skönt att slippa tänka i veckor. Det gör aldrig jag. Har inte ens veckorna numrerade i min kalender. Blir lite mer spännande att leva då. Ops, är det bara två veckor kvar till jul... T.ex.
Kram Kim

Anna Granström sa...

Jag har ingen koll på veckor alls, har aldrig fattar när folk säger "höstlov v 42" typ. Ok, fattar att det inte är i januari, men... Undrar om det är medvind skolvärlden här man pratar veckor?

Förresten - har inte fått iväg ny bok till dig än, men snart!

Beckis sa...

Jag blir galen när jag ska titta i en kalender och den inte har utskrivet vilken vecka det är. Men mycket av det har nog att göra med vårt schemaläggningssystem. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...