söndag 27 januari 2013

Cravings

Den här helgen har präglats av cravings för svensk mat och delikatesser. I fredags natt drömde jag till och med att IKEA hade utökat sitt utbud med en hel ICA-butik med svensk mat. En fantastisk känsla att hitta, efter vardagsrumsutställning och kontorsöar, hyllmetrar med godsaker. I mitt huvud snurrar fortfarande Aladdinaskar, ballerinakex, prinsesstårta, korvstroganoff, räkmackor, leverpastej och mandelbiskvier. Till slut blev jag grymt sugen på vita bönor i tomatsås med kokt potatis och coleslaw. Sug på den ni! Det var ju lättare att skaka fram. Idag har jag alltså till lunch inmundigat mina vita bönor, potatis och inhandlad coleslaw. Därför känns det aningen bättre just nu.
Mmmm...julskinka med senap. Dajm. Lakrits. Mmmmarabou.


7 kommentarer:

Freedomtravel sa...

När vi var i Malaysia pratade vi om vad vi kanske skulle sakna om vi bodde utomlands länge. Jag skulle kunna tänka mig att jag skulle kunna sakna räkor så som de smakar här, och kanske en riktig ägg & Kalles kaviarmacka... Det längsta jag varit utomlands var när jag bodde på Island i åtta månader. Då saknade jag inte så mycket, men istället saknade jag en del isländska saker när jag kom hem... ;)

Monica sa...

Det blir säkert jättestarkt det där när man inte KAN få det, kanske måste vänta ett år eller så och då har man nog hunnit bli sugen på något annat. Det mesta går kanske att få tag på eller liknande men det är nog inte bara det. Det finns så mycket förknippat med maten och smakerna.

Anneli Stålberg sa...

Det är konstigt hur mycket man kan längta efter allt det som man är van vid när man inte längre får äta det :)

Marina sa...

Hur denna längtan efter godsaker kan sluta med en burk vita bönor övergår mitt förstånd! ;) Jag kan bara instämma lite med Freedomtravel här ovan, det där med "riktiga räkor" är något i alla fall jag saknar - det riktigt frossade jag i nu senast när jag var i Sverige.

Villa Frejas bokblogg sa...

Det tänker man inte på direkt, att maten skiljer sig så från svensk. Förstår om du saknar.

Steel City Anna sa...

Korvstroganoff med ris, falukorv - blev sugen på det nu.

Anna Granström sa...

Hehe! Det jag har saknat när jag bott utomlands är KNÄCKEBRÖD. Mest av allt, faktiskt, Knäckebröd med avokado. Nom nom. Och lösgodis, även om jag nästan aldrig äter det när jag väl är i Sverige (knäckebröd äter jag dock ofta).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...