tisdag 22 januari 2013

Istid

Idag är det istid här i stora äpplet. Det roliga här är att ofta får man höra TVÅ olika temperaturer. Först den "officiella" temperaturen. Idag låg den på ungefär 20 F. Det är drygt -6 C. Lite väl lågt för en svensk. Samtidigt rapporteras också "real feel"-temperaturen. Bara för att det är -6C betyder det inte att det känns som -6C. Vind och annat kan göra att det känns som en annan temperatur. Idag var "real feel" -15C. Och det kan jag skriva under på. Isvindar är inte min grej. Men här, runt floderna (Hudson och East River) drar det riktigt rejält mellan varven.
Tack och lov för min fina vinterjacka. Med den kan jag faktiskt gå i T-shirt under, utan att frysa nämnvärt. Med min förra vinterjacka (som jag hade vintertid i -25C i flera år) hade jag varit tvungen att lägga på massor med lager. Jag brukade ha säkert fyra lager på mig och jag frös ÄNDÅ. Nu myser jag ordentligt. Och då bryr jag mig inte att låren blir som små glasspinnar. Det kan jag leva med...

ps. The following var riktigt bra. Som en film. Jag hade nog föredragit att det varit en film, nu måste man ju vänta vecka efter vecka på fortsättningen!

8 kommentarer:

Jojjo sa...

Att frysa är verkligen pest! Här är det ca 15 minus, känns ännu kallare både här på landet där det drar från älven och i Gävle där det drar från havet. Blir alltid lika fascinerad när man åker till fjällen och 20 minus känns helt ok!

Monica sa...

De där isvindarna är hemska. Vi bor i ett stockholmskt köldhål och häromdagen sas det att det var minus 26! Utan de där isvindarna med i beräkningen, man törs inte ens tänka på vad det var då:-). Men en bra vinterjacka, fårskinnsvantar, snökängor och mössa med öronlappar så går det och en ullsjal runt ansiktet, ja sen ser man nästan inget heller och halkar omkull:-).

E sa...

Vi var på minus 24 i morse @real feel 38 minus. 64% fuktighet isvindar på det. Jag går helt enkelt inte ut!! (trots bra vinterkläder) Hu!

Vad i hela friden GÖR jag i Montreal??

Freedomtravel sa...

Hur kommer de fram till den där "real feel" temperaturen då? Liksom, vem hittar på den??

Villa Frejas bokblogg sa...

Slipper man frysa är kylan helt okej, men i natt vaknade jag till och med av att jag frös = inte okej. I morse hade i -19 grader. Eldar som bäst i kaminen nu :)

Camilla sa...

Det är stor skillnad på kyla och kyla. Med råa fuktiga vindar så kan det bli riktigt kallt utan att temperaturen kryper ner så långt. Å andra sidan kan soligt och vindstilla vara skönt trots många minusgrader.

Skönt att du har fått tag i en bra jacka. Det vet man ju inte alltid när man köper den.

Emma sa...

Freedom travel - real feel har att göra med luftfuktigheten och vindhastigheten.

Anna Granström sa...

Tackar för amningshormonerna som håller mig varm denna vinter! Förbannade att jag var så varm i somras, men nu... Jippie! Minus -14 idag och man ba jaha, långkallingar eller inte? Inte! behövs inte!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...