torsdag 17 januari 2013

Det där med säkerhet

Förra veckan for jag till DMV, där man skaffar ID-kort här i New York. Det är en process i sig att skaffa sig legitimation. Jag var där i somras i hopp om att fixa ett, men då fick jag avslag.
För att kunna få ett ID-kort trodde jag det räckte med att visa upp social security card (typ ett kort med amerikanskt personnummer) och mitt Green Card plus eventuellt mitt svenska pass, svenska körkort och lite sånt. Jag har massor med kort med mitt namn. I alla fall. Närå, det gick inte. Jag var tvungen att visa upp ett amerikanskt bankkort också (eller nåt liknande) för att visa att jag är jag. Vid den tidpunkten hade jag inte ett bankkonto så det var ju omöjligt.

Efter mycket om och men skrapade jag ihop alla "bevis" på att jag är jag (och mind you, bara ETT av dessa bevis har mitt foto på) och jag fick denna gång ett rungande JA på min ansökan om ID-handling. Kanske inte så rungande, men en godkännandestämpel räckte för mig. Jag fyllde i papper och tog kort etc etc etc.

Gissa hur man sedan får sitt ID-kort? Jo, via postgången. Bara så där. Inget rekommenderat så att man måste visa upp legitimation eller ID-handling för att hämta ut. Rakt ned i brevlådan bara.
Säkerhet? Nja.

Likadant var det med social security-kortet. Bevis på det ena och det andra, Köa i timmar för att lämna in nåt som tog en minut och så skickas det hem på posten.

Samtidigt finns det skyltar och massa reklam på TV-apparaterna i väntrummet hur man skyddar sig mot personuppgiftsstölder...
Paradox...

7 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Grattis!! Hoppas de inte röt åt dig när du inte hade alla ID-handlingar bara. DMV är ju annars ökända för att vara extremt otrevliga. Det hände en tjej som var efter oss i kön då vi var på DMV för att göra vårt teoriprov till NY körkort. Stackarn. Hon ahde köat i ca 3,5 timmar men när hon kom fram visade det sig att hennes för- och efternamn var omvända i hennes pass jämfört med ngn av de amerikanska handlingar hon hade med sig. Hon var kines och jag vet att de ju brukar skriva efternamnet först. Hon fick veta att det minsann inte dög och mannen i luckan skrek och skrek så spottet sprutade och kallade henne så många okvädningsord att det var hemskt. Han avslutade med att skrika att hon minsannn måste lära sig seden i DETTA landet och att HÄR i USA så bryr man sig minsann inte om hur namnen skriv i KINA...blablabla...! Så nej, hon fick gå därifrån bara. HEMSKT! Fruktansvärt!! Bara att man köar så länge och sedan inte får sitt ärende uträttat, men därtill blir man utskälld av en vansinnig man. FY FAN säger jag bara!! Hon grät när hon gick från luckan..... :-(
Själva hade vi tur och hade med oss de handlingar som krävdes.
Hur ska du göra med körkort? Ska du fixa det här nu också??? Det är inte särskilt svårt om man bara blir "godkänd" av DMV... ;-)
Kram!
Ps själv tycker jag de borde införa kölappar åtminstone!!!!!!!!

Villa Frejas bokblogg sa...

Oj då, det var verkligen slarvigt.

Hanna Lans sa...

Haha, har de inte ändrat det där än? Så galet att man ska kunna identifiera sig med tre olika handlingar och att det går bra med ett kreditkort. Dessutom går det bra med ett kuvert som man skickat till sig själv med poststämpel och adress och sitt namn på. Snacka galet. Inte undra på att folk skickar kuvert hit och dit och länsar varandras postfack. Supermoderna USA ...

Linda Mpili sa...

Hej

Idag såg jag din kommentar hos FGF och tänkte bara säga hej och vill du så finns en ny blogg att läsa från mig.

/Linda

Steel City Anna sa...

Här har vi inga ID kort alls :)

Västgötskan sa...

"Silar mygg och sväljer elefanter", får det mig att tänka på... ;-)

Skönt att det löste sig i alla fall!
Kram M

Anonym sa...

Här printar de ut id kortet på en gång, medans du står där och väntar. Och de tar även kort på dig, på plats.
Jag behövde minsann bara mitt pass, och ev något kontrakt tror jag, och social security numret. Det är konstigt att det är så olika beroende på vart man är..

Samma sak när jag fick mitt bankomat kort, utprintat på plats...lite lustigt. Kortet ser mest fake ut, typ som ett maestro kort, eftersom inga nummer eller bokstäver är upphöjda, men så är det en credit union jag har, och inte en bank...

Och det där social security kortet...om jag inte missminner mig så fick jag åka dit och hämta upp det....men det var så länge sedan så jag kommer inte ihåg..

Men det måste vara skönt att äntligen ha ett! grattis :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...