Mina elever har ibland svårt att sköta sig. De busar gärna som sig bör, men det blir lite för mycket. För en vecka sedan bestämde jag mig för att skicka hem veckorapporter med barnen varje fredag med veckobrevet. I veckorapporten fyller jag i en färg för varje dag. Grön= skött sig bra, blått=skött sig mindre bra, stört andra, pratat mycket, rött=stört andra mycket, inte lyssnat etc, svart=bråkat och slagits.
En elev, en söt tjej, har haft problem att vara stilla och lyssna. Hon fick allt blått och rött hela veckan. I måndags frågade jag henne vad mamma sa när hon kom hem med rapporten. Hon suckade djupt och tittade på mig och sa:
-Det orkar jag faktiskt inte säga....
Gulligt! Förra veckan skötte hon sig MYCKET bättre faktiskt! Och hon sa att hon bestämt sig för att lyssna och vara duktig!
Årets julkort
1 dag sedan
4 kommentarer:
Stackars lilla flicka : ( jag var henne när jag gick i skolan och nu har jag en diagnos på ADD.
Men smart måste jag säga, man är väldigt kaxig tills läraren kopplar in mamma, haha. Mamma kan vara allt bra läskig. Roligt att läsa om dig som lärare : D
Jag läste i stort sett ingen japanska i Sverige, jag gick två terminer på Folkuniversitetet bara för att känna att jag gjorde något medan jag väntade på att få åka iväg men jag lärde mig knappast något. Min japanska blev nog "hyfsad" för runt 6 månader sen tycker jag för det var då jag klarade av att söka in till en japansk skola.. men jag är verkligen inte flytande och tycker inte att jag pratar hyfsad idag heller. Men efter ett år av heltidsstudier i Japan så kan man använda språket någorlunda okej men TV och manga kan vara lite klurigt.. svårt att avgöra.
Vilket smart trick. Men hur gör du med de elever som "aldrig" kan bättra sig. pratar du med deras föräldrar om saken? Försöker du prata med barnen själva? Kanske har de problem i hemmet som gör att de får koncentrationssvårigheter i skolan? Sådant kan ju hända ibland utan att det är fråga om allavarliga saker. Men om föräldrarna är extra stressade med jobb eller andra saker så kand et ju märkas på barnen också. Undrar bara för att jag är lite nyfiekn. vet inte alls själv hur man skulle gjort om man haft ditt jobb. Tycker ni lärare har ett av de allra viktigaste jobben som finns faktiskt och beundrar alla som har entusiasmen uppe!
Kram!
Saltis: Det är en mycket bra fråga som du ställer! För det är himla svårt att avgöra! Vi har ett fall i skolan som är extra svårt. Man får ha tålamod och tålamod och ännu mer tålamod. Vad jag märker är att beröm och uppmuntran fungerar bra. Det gäller att se det positiva i alla barn. Trots det finns det ingen universiell lösning på barn med svårigheter. Jag kör också med ett stjärnsystem. De barn som skött sig bra under en dag får en stjärna och när jag räknat ihop minst 3-4 stjärnor (beror på veckan) så får de en belöning. I början var det många som inte skötte sig. de trodde att belöningen skulle komma ändå...men nu inser de att det inte fungerar så. Nu sköter sig så gott som alla hela veckan. Jag och den andra läraren konstaterade detta idag och blev lite extra glada! :) Vi pratar ofta med föräldrar till barn som stör mycket, ibland får man en förståelse för att det kan vara jobbigt för barnet hemma och då får det vara så...det brukar lösa sig efter ett par dagar när saker lugnat ned sig. Det viktiga är att uppmuntra och återigen ha tålamod...
Ja det var gulligt sagt, och vad kul att det blev bättre sen nästa vecka =)
Skicka en kommentar