söndag 2 december 2012

Man tager vad man haver

Min ihopknåpade adventsljusstake är klar. Det tog en halv minut att fixa till när jag väl hade mina "ingredienser". Mossan fick jag beställa från Pottery Barn och den kom i torsdags på posten, alldeles i tid till pyntandet. Dock läste maken på lappen som satt på paketet:
Item will burn. Do not place near an open flame or heat source.


Ingen fara, Bara fyra ljus. Fast å andra sidan är ju den där mossan vi har hemma rejält brandfarlig så jag tror inte att denna mossa är mycket värre.


 Det här IKEA-fyndet ska upp i nåt fönster också. "Tyvärr" liknar dessa en menorah. En menorah är en ljusstake som judarna tänder under sin Hanukkah. Ett ljus varje kväll för att påminna om hur judarna överlevde i öknen för x antal år sedan. Well, well, inte så dåligt ändå.

Sedan ska jag inhandla lite pepparkakor på affären efter min gymrunda. Vi har inte bakat pepparkakor ännu. Det är alldeles för tidigt, då måste vi baka fler när det närmar sig jul för jag vet hur det brukar sluta. I någons mage. Bättre att vänta en vecka eller två.

Dottern gillade sin julkalender förresten. Hon tyckte det var enormt spännande att öppna och få en ledtråd. Det påpekade hon under hela skattjakten. Härligt!

Ha en fin första advent!

10 kommentarer:

ZtorZillen sa...

Tycker iofs att menorahn är vackrare än den traditionella ljusstaken...men men...smaken är som baken! Röda ljus var superläckert!

Monica sa...

Det blev tjusigt alltsammans:-). Läste på om advent och allt igår, det är ju en rätt "ny" företeelse så egentligen är din judiska ljusstake ett mer äkta ursprung, undrar hur Ingvar tänkte där?:-), det mittersta ljuset representerar Gud läste jag. I kristendomen i Svenska kyrkan i alla fall så är det ersatt med korset och så är det tre ljus på vardera sidan denna tid, har jag inte tänkt på men ska studeras på plats. Och vad de tre ljusen betydde förstod jag inte riktigt, ska forska vidare:-).

Monica sa...

Och jättebra och kul med din adventskalender, en sådan skulle jag vilja ha:-)

Camilla sa...

Jättefin adventsljusstake du gjort!

Mysigt att tända ljus och lysa upp mörkret med.

Malin sa...

Mina barn njuter av att ÄNTLIGEN få öppna sina chokladkaländerar (jag är ju inte så påhittig som du är) och de får dela på en LEGO kalender också. Dessutom kom det två vanliga kalendrar på posten från Sverige. Inte så bra på traditioner, men kalendrar och advent håller jag hårt på.

Västgötskan sa...

Det blev väl jättebra!!
Mysigt. :-)

Kram M

Malin-Charlotta sa...

Så fint!Och vem har egentligen sagt att de måste vara på rad! Tack för iden!!! Jag tar efter :)

Casa Annika sa...

Den blev superfin ju! Förra året la jag jord i min stake och plockade olivblad att pynta med. I år har det inte blivit något av. Imorgon ska jag sätta en krok i taket och hänga upp en stjärna för här finns inga fönsterbräder!

Min plats i solen sa...

Tjusigt! :) Och ljusstaken är fin, ju fler religioner som kan få plats i en och samma är väl bara att se som bonus. The more the merrier. :)

Denna vinter inser jag att vissa traditioner försvinner längs vägen och att det är som det ska. Döttrarna deklarerade att de skippar chokladkalender i år. Med andra ord: inga kalendrar alls här hemma längre. De börjar bli stora. Något säger mig dock att julklapparna helt klart är en traition som kommit för att stanna. ;)

Sköt om er och njut av julkänslan borta hos er.♥

Kram Lotta

Emma sa...

Fint

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...