lördag 13 mars 2010

Fredagstema - Tid

Så länge man har roligt är ingen tid bortkastad.


Tid...Något som vi i västvärlden värderar högt och önskar att vi hade mer av. Kanske inte alla, men de flesta. Det kan handla om mer tid att förbereda något, mer tid för familjen, mer tid att leva eller mer tid att ta sig någonstans. Tid är värdefullt. Det märker man när man blir äldre. Tiden tycks gå fortare och fortare för varje år man lever. Just nu är jag och samåkerskan överens att det känns som att det bara är måndag och fredag på en vecka.
Tiden flyger fram.
Ibland vill man att tiden ska gå fort! Och ibland vill man att det ska gå sakta, väldigt sakta. När man var liten kändes det som att tiden gick väldigt långsamt, speciellt om man väntade på en födelsedag, eller jul eller semester eller nåt annat roligt. Nuförtiden känns det som att man inte har lika mycket tid att njuta av nuet som när man var barn. Tid att bara vara. Det är alltid en massa måsten som tar tid. Man måste jobba, måste städa, måste laga mat, måste betala räkningar, måste oroa sig för pengar, jobb, hälsa och världsfred. Jag kommer på mig själv ofta att jäkta genom en massa måsten, kanske lite för mycket, för att ha tid med annat. Till exempel tycker jag om att vara i god tid till arbetet, till ett möte, till läkaren eller bussen. Då snabbar jag på med förberedelser och det som måste göras innan jag går. Ofta resulterar det i att jag är för tidig och måste vänta istället. Har jag då sparat tid? Eller har jag slösat tiden jag hade innan mötet?


Ibland önskar jag att jag bodde mitt ute i ingenstans där det enda man behövde oroa sig för var att finna mat för dagen. Bo i en liten hydda i ett varmt land och gå och jaga mat när det behövs. Laga lite mat, förbereda lite vapen för jakten och sedan leka med barnen.
Jag vill ha mer tid att bara njuta av livet och det viktiga - familjen. För utan familj är man ingenting.

2 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Vilken fin tolkning! Och du visst är det lätt att man blir alldeles för intrasslad i alla "måsten". Att återerövra tiden igen så som man upplevde den som barn känns tyvärr som ngt jag inte kommer kunna på väääldigt länge. Men man kan alltid försöka att åtminstone då och då ta vara på nuet så gott det går.
KRAM!

Trillingnöten sa...

Saltis: Alla måsten tar hela tiden över glädjen att bara vara. Gör man inte en "måstesak" just nu, så tänker man på det i alla fall och allt blir "förstört". Du har rätt, man måste börja nånstans! Vi tar tillvara på varje sekund vi kan! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...