lördag 27 mars 2010

Svenska traditioner

Igår var jag ju som sagt på föreläsningar hela dagen. Det var bitvis mycket intressant. Speciellt eftermiddagen. De snackade om bedömningar, hur man gör så att eleverna lyckas i skolan och lite annat. När jag kom hem efter åtta timmars lyssnande var jag helt slut. Det var som om min hjärna slutat arbeta och bara gått och lagt sig för dagen. Jag gjorde tappra försök att hålla mig vaken så länge som möjligt, men klockan 22 var det kört. Då somnade jag och sov som en stock. Det var härligt!

Under gårdagen funderade jag lite på lite svenska fenomen. Vilket jag ofta gör faktiskt, speciellt som jag har lite att jämföra med.

- Nyttigheter till fika. Morgonfika startas oftast med en grov frukostbulle med lite ost och sallad. Gärna lite juice och kaffe. Inga bullar eller annat sött. Vid nästa fika är det ofta frukt som erbjuds. Fruktstund. Fast då undrar jag. Är detta något som endast sker på lärarsammankomster? Är det andra som får sötsaker istället? För varje lärarmöte jag varit på, då är det nyttiga alternativ (fast jag klagar inte. Det är bra.)

- Att sätta sig. Vi samlades i en stor sal, lite som en biosalong. Alla som kom tillsammans, satt tillsammans i små grupper. Och när grupperna satte sig såg de till att de hade minst en stol mellan sig till nästa grupp. Gärna sitter man ned på en helt tom rad! När detta inte längre gick (det blir ju faktiskt platsbrist till slut), var folk tvungna att sätta sig bredvid varandra. Det är ett mycket konstigt fenomen måste jag säga. Likaså när vi skulle äta lunch. Grupperna satte sig vid tomma bord, tills de var tvungna att sätta sig vid ett bord där det fanns lediga platser vid en annan grupp. Då satte de sig givetvis med minst en stol emellan :)

- Blommor. Varje föreläsare blev tilldelade blommor efter sin prestation. Det är också något återkommande. I varje tävlingsprogram på TV får deltagarna blommor. Vid varje sportevenemang är det blommor. Jag tycker att gesten är väldigt fin, men måste det vara blommor? Blommor är fina, men vad ska man med dem till? Dels har man ofta åkt långt. Ska man ta med dem på flyget/tåget/bilen/tunnelbanan? De hinner ju dö eller bli stulna. Efter endast ett par dagar i den nya ägarens vård dör blommorna. Det är oundvikligt. Varför inte ge något som är mer permanent? Ge en donation till en välgörenhet i deras namn(blommor är otroligt dyra)! Köp ett gott te eller fin choklad. NÅT annat än blommor. Det är slöseri med pengar och blommor.

Är detta svenskt, eller sker det överallt?

1 kommentar:

Ida sa...

Jag gillar dina reflektioner =)
Det är svenskt. Såååå svenskt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...