Igår började jag med ett nytt tema med min klass. Nämligen rymden. Jag började lektionen med att kasta ut frågan vad barnen tänker på när de hör ordet "rymden" och sedan gjorde jag en mind map på tavlan. De kom på massor med saker! (När lektionen var nästan slut var det ett av barnen som frågade när lektionen skulle börja. Hon hade inte fattat att lektionen nästan var slut!)
Vi pratade om månen. Jag försökte efterlikna en astronaut som gick på månen och jag studsade liksom runt i klassrummet i slow motion flaxandes med armarna lite (jag har ingen aning om varför jag just flaxade med armarna? Kan fåglar bli astronauter måntro?). En penna fick "flyga" omkring på månen där det inte finns någon gravitation. Ja, ni förstår hur galet det kan ha sett ut om någon tittade in genom fönstret :)
I slutet ville jag ha frågor om rymden från eleverna och givetvis var det stort fokus på utomjordingar. Nu måste jag alltså försöka svara på frågor som:
Varför ser de ut som de gör? Vad äter de? Varför äter de just det de äter? Hur kan de leva?
Nu får jag nog skicka ett par sms till 118 118, de kan ju tydligen svara på allt.
Årets julkort
1 dag sedan
4 kommentarer:
Tack så mycket! Ibland måste man verkligen uppskatta det/dem man har.
Kul att du lär ut på de sättet. Kallas för progressive learning. Man utgår ifrån att barnen har något att tillföra istället för att bara tala om för dem vad de bör lära sig. Sonen går på just en sådan skola (dock privat). Jag tror de fick ut jättemycket av din lektion även om de var väldigt intresserade av rymdvarelser. Man kan alltid spinna vidare och fråga vad de tror och förklara hur lite vi egentligen vet om rymden.
kram
Malin: tack för uppmuntrande ord! det är alltid trevligt att höra och få kommentarer som också hjälper mig att utvecklas som lärare :)
Hoppas du får en skön valborg!
Hoppas verkligen inte att 118 118 har svar på den frågan!...
/ Kram Ida
Skicka en kommentar