lördag 9 oktober 2010

Givetvis...

...har jag nu själv lite ont i halsen och är lite snörvlig. Trevligt helgmys. Jag kunde knappt sova i natt heller. Dels för att jag hörde lillan hosta titt som tätt och jag inbillade mig att hon var vaken, Sen hade jag nån konstigt dröm där jag måste andas på ett visst sätt. Och det kändes som att jag gjorde precis det när jag sov också, Helskumt. Jag började i alla fall ta min mirakelmedicin igår kväll så jag hoppas att den ska fungera. Jag skiter i om det är nån slags placebo-effekt så länge jag slipper vara förkyld.

Dessutom har vi så kallt hos oss. Som vanligt när hösten kommer. Elementen är fisljumna typ och det är liksom kyligt. Speciellt när man sitter still eller sover. Ända sedan vi flyttade hit för tre år sen har det varit så och varje vinter har det varit så kallt att vi har använt en värmefläkt. En billig sak från Rusta som drar skitmycket el. Bor vi i hus på landet måntro? Nej. En lägenhet mitt i stan. Jag har ringt till hyresvärden varje år flera gånger. De har varit här och kollat och satt ut termometrar och enligt dem är det 22 grader (jag tror att de mixtrat med dem!). Därför kan de inte göra nåt.
Sent förra veckan var elementen på för fullt i alla fall. Det var fantastiskt! Faktiskt var det till och med för varmt när de stod på fullt. Vi fick dra ned lite på värmen. Någon dag efter var värmen helt borta. Därför ringde jag. Nej, då var det folk i byggnaden som hade klagat på att det var för varmt! (Kan man inte vrida ned värmen en bit då som vi gjorde?) Enligt tanten jag pratade med fick vi avvakta och se om några fler ringde och klagade på att det var kallt. Risken att det händer verkar ju inte överhängande direkt eftersom ingen har ringt de senaste tre åren. Jag tycker mest synd om lillan som ligger ensam i sitt rum där det blir så kallt. Täcket brukar kastas av i nån vild drömfajt mitt i natten och där ligger hon i sin pyjamas. Vi brukar ha strumpbyxor och pyjamas och extra strumpor på henne när hon sover för att det blir så kallt. Det är väl ändå inte normalt??
Ska man inte få bestämm själv hur varmt man ska ha det i sin lägenhet? Jag kanske trivs bäst i 24 grader medan grannen inte pallar mer än 19...I ett hyrehus kan det bli hundratals människor. Ska alla rätta sig efter ett par stycken? Jag ska fasiken ringa vareviga dag och tjata. Man betalar väl hyra! (Och ingen billig sådan, trots att vi bor i en liten stad.)

                                                                         Bild lånad från nätet.

1 kommentar:

Mrs Clapper sa...

Det är rent ut sagt jävligt att frysa. Är man varm kan man ju alltid ta av sig, öppna fönster eller dricka något kallt. Men att frysa är olidligt... Hemskt att ni ska behöva ha det så! Jag har inte behövt dra på värmen här ännu, tror att restaurangen längst ner i huset gör skillnad.

Trevlig helg! Kramar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...