onsdag 6 april 2011

Ord, ord, ord

Jag har alltid varit fascinerad av ord i olika former. Det finns vackra ord, fula ord, långa ord, korta ord, ord som betyder mycket för just dig och andra som väcker anstöt, ord som är roliga, tråkiga ord (eller finns det verkligen det?)...
Det finns så många ord i världen, speciellt när man lärt sig en hel del språk. För varje språk som jag studerat har ytterligare ord adderats till mitt ordförråd och berikat mitt liv. Det är roligt att jämföra ord, skriva dem, läsa dem, analysera dem. De har alla olika ursprung och betydelse och korrelat i andra språk. Ibland kan jag få ett ord som fastnar i hjärnan som jag upprepar för mig själv hela tiden. Ju mer jag upprepar det, desto konstigare låter det. Ofta undrar jag vem som kom på ordet och hur. Varför heter STOL just STOL? Och hur kom man på just det? Det finns ju så många ord som någon måste ha kommit på.
Många ord har ändrat betydelse. Ni kan föreställa er min och syrrans förvirring när vår gammelmoster sa till oss att "runka" på den lösa tanden som skulle ut när vi var mindre!
Idag tänker vi på nåt helt annat när vi hör det ordet. Min italienska väninna som jag träffade i New York blev förskräckt över ordet FIKA. Ett helt vanligt ord som används många gånger på en arbetsplats i Sverige varje dag. Enligt henne har det nån koppling till nåt organ. Spännande!
När jag lär mig vissa nya ord brukar jag se till att koppla dem till nåt. Jag var med i Röda Korset ett tag som ung och det fanns ett projekt med Zimbabwe under en tid. En Röda Korsare som varit där beskrev hur man hälsade på varandra och sa: Sali Banani. Det tyckte jag lät som "saliga bananer". På så sätt kommer jag ihåg ordet nästan 20 år senare.
Flygvärdinna på spanska heter "azafata" och det tycker jag låter som "asfalt". Lite konstigt att komma ihåg, men jag gör såna associationer automatiskt.
Ord är fantastiska på många sätt och så viktiga. Man kan uppmuntra med ord, slå ned med ord, påverka med ord och visa känslor med ord. Man bör tänka sig för och väga sina ord noga. Något man lätter glömmer i stridens hetta!
Mitt favoritord är nog morgonrodnad. Varför? Det låter så vackert och är lite abstrakt i tanken...Det finns massor med vackra ord soom har vacker betydelse i olika sammanhang...
Ord.
Cancerfondens ord gillar jag: Världens vackraste ord: imorgon


Bild lånad.

8 kommentarer:

Alexi sa...

Guud vilket intressant inlägg!! Det är fascinerande hur starkt laddat ett ord kan vara och vilken betydelse de kan ha för en. Mitt favoritord är inte så svårt att klura ut, VÄLMÅENDE !!!! =D

Saltistjejen sa...

Ord är makt och ord är sååå viktigt! Den som har orden, både talade och skriftligen har verkligen makt att förändra allt från sitt eget liv till världen! :-)
Språk är fascinerande och det är så himla roligt.
Och hur är det nu med tvåspråkigheten?!?!? Vill höra mer från din kurs! :-D
Kram!!

Steel City Anna sa...

haha, glass på tjeckiska heter smör-slyna (zmrzlina), vilket jag tycker är fantastiskt roligt.

Mitt hatord: Verbet hinna.
Favoritord: Ja!

Monica sa...

Ord är spännande och en del kommer man ihåg bättre än andra som sagt;-), jag använder ett fel på engelska (möjligen fler;-)) och Anna med karl ligger dubbelvikta av skratt och nu kommer jag inte ens ihåg det men säger det säkert igen:-). Annars är det kul att se likheter mellan språk som ofta är fler än man tror.

Mrs Clapper sa...

Du har alltid så bra inlägg! Morgonrodnad ÄR verkligen ett underbart ord, dock inget jag kommer tänka om mig själv när jag ser mitt mosiga nylle i spegeln kl 07...

Anneli Stålberg sa...

Ord är något av det mest kraftfulla som finns. De kan skapa kärlek och hat. Och allt däremellan.

Trillingnöten sa...

Alexi: instämmer! :) Och välmående är ett bra och fint ord!

Saltis: Sant! Ord är makt. Och här kommer lite om tvåspråkighet!

Anna: hahahahaha! Jag skrattar gott åt det. Kommer aldrig att glömma smörslyna!

Monica: felsägningar är superkul tycker jag :) Kanske inte så kul för den som säger det...men desto roligare för den som lyssnar!

Mrs C: hahahahaha, samma här :)

Anneli: Ja, verkligen! Så viktigt!

Steel City Anna sa...

Mamma: Det var det mildare svärdordet "puck you!" som du sa :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...