tisdag 9 oktober 2012

Att ta körkort eller inte

Här i USA kan jag egentligen inte köra med mitt svenska körkort (eftersom jag inte är turist) och måste så småningom ta ett nytt körkort. Som tur är, är det lättare för mig som redan har ett körkort. Jag kan ta teoriprovet och köra upp (plus nån kortare föreläsning som måste genomlidas). Det känns ganska skönt. Å andra sidan är jag lite konfunderad över hur pass lite som krävs av någon som ska ta körkort från scratch. Hemma i Svedala är det ju andra bullar som ska gräddas. Det är kurs på kurs, tester, teorier, uppkörning, halkkörning, böcker och tillstånd som ska fixas. Bara att göra det absolut nödvändigaste kostar i dagsläget flera tusen kronor. Sedan tillkommer körskola (som många går på, men som inte är nödvändigt), bensin för den som kör hemma och skylt.
Här i New York har vi beställt en liten teoribok som ska läras in. Liten, pytte sak i jämförelse med den vi har i Sverige, men omfattande ändå på nåt sätt. Teoriprovet är 20 frågor, flerval och minst 14 ska vara rätt.
Körtillstånd får man efter att man klarat teoriprovet. Sedan är det en kurs på några timmar man ska gå. Kör lite på en körskola om du vill och kör upp. De skolor vi har kollat upp tar ca 45 dollar (eller ca 320 kronor) per lektion. En lektion är drygt en timme. När jag tog lektioner för åtta år sen kostade 40 minuter ungefär 480kr. Idag är det nog betydligt dyrare.
Jag undrar hur mycket säkrare bilförare svenskar är gentemot amerikaner, med tanke på den långa utbildningen som förare måste genomgå. Är det skillnad? Eller inte?

8 kommentarer:

Min plats i solen sa...

Spännande jämförelse och varje land hävdar säkert att deras sätt är det bästa.

Nu vet jag ju inget om hur det är over there men vi svenskar gillar ju att ha koll och är nog allt lite statistiknördar så jag är helt övertygad om att det finns siffror på olycksstatistik i trafiken, vilka grupper som är överrepresenterade och varför. Likaså om det har blivit mindre olyckor sedan vi fick lov att börja övningsköra redan vid 16 års ålder eller inte.

På något vis känns det tryggare med en ordentlig körkortsutbildning. Både vad det gäller min egen körning och alla de som befinner sig runt omkring mig i trafiken varje dag. För det handlar verkligen om ett stort förtroende för varandra. Att vi har de kunskaper som behövs, är nyktra, tillräckligt utsövda, att vi är fokuserade på det som händer på och vid sidan om vägen och inte vad som händer i mobilen, datorn eller dvd-spelare.

Och där tror jag på utbildning och information. Tycker t.ex. att vi förare i Sverige borde in "på koll" emellanåt. Information om nya trafikregler, skyltar, kolla synen etc.

Minns att svärmor berättade att då hon tog örkort fanns det inga rondeller och när de kom fick hon helt enkelt försöka luska ut vilka regler som gällde efterand som bilen rullade. Där tror jag vi kan bli bättre.

Däremot tycker jag att Sverige borde ta efter USA och se till att körkortsutbildningen är en del av skolplanen. Att körkort (med tanke på att du knappt kan få ett jobb idag utan körkort)inte ska vara en samhällsfråga utan en självklarhet.

Lycka till med körkortet nu och sköt om dig vännen.

Kram Lotta

Madeleine i USA sa...

Jag skaffade en teoribok från AL, när jag var där i feb och alla säger att det är easy peasy att körtkort i USA om man jämför med alla moment man ska gå igenom här och för att inte glömma skillnaden på kostnaden.
Lycka till! Snart är det min tur..

Casa Annika sa...

Intressant.
Jag är nyfiken på körutbildningen i Spanien, med tanke på att de flesta kör så oerhört vårdslöst och farligt.

ZtorZillen sa...

Oj, va spännande det är att läsa om dina iakttagelser i ett nytt land! Att det var så "lite" som krävdes alltså, va spännande! Glöm inte sedan att berätta för oss hur det gick och vad som hände på föreläsningen vad de betonar och så..kan tänka mig att det är annorlunda. Min pappa tog körkort i mellanöstern på 70-talet, då var det ingen uppkörning utan endast teori, det kände jag spontant va superläskigt att veta om...tänk att vem som helst bara kan få körkort sådär! ;)

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Hejsan!!
1) sPÄNNANDE INFO FRÅN mIN PLATS I SOLEN, HADE JAG INGEN AAAANING OM C",)
2) Va kul o "förnya" sitt körkort, speciellt om det är mindre kstsamt i USA. O att du har kortet redan, det blir ju som en liten xtra repetition!
En väninna här i norge håller på med sitt kort nu, 35 år gammal tyckte hon det var dax, o som det skrev...många saker är det innan du får sätta dig i bilen o köra.
Har tänkt på om jag som tog "lappen" för, ska vi säga...25 år sen (gulp!) hade klarat det idag!

Massa lycka till, Klem Anna

Jojjo sa...

Jag tog körkort i USA. Hade visserligen övningskört lite hemma och gått teori men det enda som krävdes av mig i Florida 1999 var det där teoriprovet och sen direkt efter (jag menar samma dag, så klart provet var rättat) fick jag köra upp. Vilket innebar köra 200 meter på en grusväg, stanna på kommando, göra en trepunktsvändning och parkera mellan två koner. Jag körde på den enda konen. Då sa läraren åt mig att åka tillbaks till skolan (på andra sidan huset), han bad mig vänta och kom sedan ut. Med mitt körkort! Jag nästan grät pga livrädd över min egen okunskap samt hur dåligt andra måste köra om det är så lätt. Vansinnigt! Sen fick jag ta om det hemma i Svedala och kuggade första uppkörningen efter att ha haft körkort i tre år. Just saying.

iaz sa...

Va märkligt att det är så stor skillnad mot i Sverige. Men för din del är det ju positivt =) Lycka till! Kram!

Teoriprov sa...

Många som skriver teoriprovet misslyckas inte på grund av att de har bristande kunskaper, utan på grund av att de inte klarar av stressen av att skriva teoriprovet. tack för att dela ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...