söndag 23 november 2014

Sanbon Morote Tsuki...

...är bara en bråkdel av japanska uttryck som jag i helgen nött in tillsammans med dottern. Hon går ju, som jag kanske nämnt tidigare, på karate och idag var det dags för uppgradering. På en uppgradering gäller det att kunna uttryck och rörelser och sin "kata" (Googla vet jag! Min hjärna har slutat fungera!). Vi panikövade i morse och det verkade ha gått vägen eftersom hon blev uppgraderad till "Advanced White Belt"! Hon var så stolt över sig själv när eventet var över!

Jag har extremt lätt för att lära mig ord, även på andra språk, så nu har jag en mängd japanska karateord som jag kan slänga runt med vid behov. Ni vet jag inte riktigt när dessa behov ska uppstå, men gör de det är jag beredd!

3 kommentarer:

Monica sa...

Låter väldigt kul! Och roligt med nya ord som kommer tillsammans med träningen, spännande. Ett tag var jag inne på att läsa kinesiska, ja det heter något annat, men har lagt det åt sidan, tror inte jag ska resa dit, har lagt det åt sidan också:-).
Kul med dotterns träning som går så fint, bra att kunna försvara sig eller det räcker kanske att visa upp bältet i framtiden:-).
Vi lärde oss självförsvar inom lab. i Uppsala, är väldigt bra kunskap, finns många knep att ta till. Nu var det inte särskilt våldsamt på labbet om någon skulle tro det, vi gick kurser i allt:-), från bilmeckande, dans, sport, foto via immunologi till gitarrlektioner:-).

Marina sa...

Just japanska karateord tror jag man kan ha stor användning av!!

iaz sa...

Va roligt att hon hittat en sport hon gillar :-) Grattis N! Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...