fredag 1 januari 2016

2016 - året som kommer

Det är alltid så spännande att se framåt, att göra planer, att få vara förväntansfull och lite pirrig. Visserligen känns ju Nyårsdagen (som ju är 1;a januari) som en helt vanlig dag trots att det är ett nytt år, men det blir ändå en nystart. En andra chans på något sätt.

Under 2016 vill jag fortsätta att njuta av dagen. Jag har försökt att njuta av varje sekund på sista tiden. Inte bara tänka framåt. Maken påminde mig om ett citat från Dalai Lama häromdagen;


Det känns igen kan jag säga. Samtidigt är det svårt att få fason på sina tankar. Jag tror på en balans mellan att leva i nuet och att "oroa" sig inför framtiden. Oroar man sig aldrig kommer mycket att gå åt skogen! Viss framförhållning behövs. Att oroa sig för saker man inte kan göra nåt åt är dock något som jag ska försöka undvika.

Dessutom ska jag från och med idag leva sockerfritt. Så länge det bara går. Minst 100 dagar i sträck. Förmodligen mer. I slutet av 2015 blev jag diagnostiserad med en underaktiv sköldkörtel (ska utredas för autoimmun sjukdom ), vilket delvis förklarar min trötthet, min viktuppgång och svårighet att gå ned i vikt sedan sonen föddes. Nu ska jag försöka skapa de allra bästa förutsättningarna för att må bra och bättre. Det innebär en omläggning av kost och motion framför allt.

Några löften ger jag inte, mer än att jag lovar att arbeta med mig själv för att bli en bättre människa, liksom varje år. Jag hoppas att 2016 bjuder på många spännande upplevelser. Kanske en resa, kanske en flytt, fint väder, besök från Sverige, nya bekantskaper och bättre hälsa.

GOTT NYTT ÅR MINA VÄNNER!

9 kommentarer:

Maria sa...

Jag är också där. Att lära känna mig själv .. leva här och nu. Men det är svårt, särskilt när man varit en orolig själ hela livet. Och just oro är ju bara en onödig känsla oftast.
Önskar dig ett Gott Nytt År!
:)

Camilla sa...

Det var ett tänkvärt citat, men inte alltid lätt att ändra och anpassa sitt liv till ett mer stillsamt liv.
Gott nytt är!

Steel City Anna sa...

Har också sköldkörtelproblem. Verkar vara ganska vanligt. Jag är övertygad om att stress är en bov i dramat! Alltid bra att tänka på hur man äter men framförallt tror jag att se över hur ens vardag är och att man har små oaser av lugn :) gott nytt år!

iaz sa...

Vilket bra citat, det skulle man behöva ha på typ kylskåpet och bli påmind om varje dag för att få in det i sina egna tankar, att bli sina egna tanker. Väldigt tänkvärt. Tråkigt med skölkörteln, en kollega har med problem med det. Bra du hittat felet så det går att medicinera på rätt sätt och hantera med kost och motion. Hoppas allt går din väg under året! Kram kram

Malin sa...

När du menar sockerfritt menar du osötat eller "bara" sockerfritt. Även laktos och naturligt fruktsocker? Min pappa hade på gränsen till stressrelaterad diabetes, och gick till helt osötat, vilket även innebär att inte dricka juice t ex, men det utvecklades aldrig till diabetes tack och lov och båda mina föräldrar är mycket noga med vad de äter och är i god form för sin ålder. JAG borde däremot tänka mer på kosten;)

Kim M Kimselius sa...

Underbart citat och bra beslut. Har även jag bestämt mig för ett sockerfritt år. Förra året tog min kropp och själ mycket stryk på grund av alla dödsfall i familjen. Min kropp (och även själen) behöver en nystart. Därför började jag också ett sockerfritt liv den 1 januari.

Lycka till och jag hoppas innerligt att du mår bättre snart!

Kram Kim :-)

Linda sa...

Jag håller så med om det citatet. Såg det på Instagram häromdagen och kände verkligen igen mig. Det är inte lätt att leva i nuet men man måste försöka.

Så trist att du har fått thyroid issues. Jag fick också det faktiskt efter Lilja och det var tydligen något man ofta kunde få i samband med graviditet eller efter graviditeten. Jag kommer inte exakt ihåg vad allt hette men min sköldkörtel hade gjort sig av med all hormon och jag hade ett värde på 0. Sköldkörteln hade slutat fungera och kroppen försökte göra sig av med den. Tack och lov var det bara temporärt men det var inte roligt. Jag mådde jättedåligt. Min var dock överaktiv. Hoppas verkligen att du får ordning på det snarast. Många kramar

Annika sa...

Jag med, försöker leva här och nu. Inte så lätt, men jag jobbar på det hela tiden.
OCH heja dig med ditt sockerfria liv. Grymt!!
Önskar att det ska ge utslag och att du snabbt mår bättre!

Min plats i solen sa...

Gott nytt år! Jag hoppas att ett härligt 2016 ligger framför dig och familjen. Skönt att höra att du får hjälp med din sköldkörtel och jag hoppas att du snart kommer känna att du hittar tillbaka till ditt gamla jag igen.

Ta hand om dig och allt gott för 2016.

Kram Lotta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...