tisdag 17 januari 2017

Att städa eller icke städa...

Det fanns en tid då vår lägenheten, vårt liv generellt,  var alldeles städat, perfekt och tillrättalagt. Innan barnen föddes. Speciellt innan barn nummer två. Då, när han föddes, infann sig det ständiga kaoset. Lite som Dantes inferno. Kanske en dålig liknelse. Men faktiskt har jag funderat på att sluta städa till båda barnen är redo att flyga ut ur boet. Att det kanske dröjer en 20 år dit, det bryr jag mig inte om.
Seriöst. Det finns dagar ("dagar" kanske var att ta i. Snarare timmar, minuter eller sekunder) då vår lägenheten är så där undanplockad, ren, ordningssam, som vi vill ha den. Detta sker oftast en söndag på en skottdag då sonen sover mellan klockan 13 och 14. Oftast då också under en fullmåne som sammanfaller med en solförmörkelse. Ja, ni ser ju. Det händer inte så ofta.

Ni ser ju hur sonen far fram...Lite så här går det till dagligen. Ut med ALLA leksaker så att man kan se var allt finns. Lek med EN av dessa leksaker, häll ut en ny låda!

Här i New York, är det ganska vanligt, vanligare än där jag kommer ifrån i Sverige i alla fall, att betala för så kallade hushållsnäratjänster som städning, barnvakt, smågöra på huset/lägenheten eller gå ut med hunden om man nu har en sån.
I den familj jag bodde hos när jag var au-pair fanns en hushållerska som kom ett par timmar om dagen och plockade undan, tvättade kläder och lagade mat. För en nyinvandrad från Sverige kändes det otroligt främmande att ha någon som kom dagligen för att göra sånt man själv skulle hinna med.
Jag vande mig ganska snabbt ändå. Vad bekvämt det var! Någon som sopar och tvättar golven, ser till att tvätta (och vika tvätt! Icke att förglömma!! Mitt hatgöra!) och så laga lite mat på det, som är klar när man kommer hem.
Hade jag råd skulle jag inte dra mig för att kanske hyra in någon för månadsstädning i alla fall. Vad skönt  det skulle vara!

Som sagt, här där jag bor, är det relativt vanligt med att betala andra för sånt göra. Hur vanligt är det hemma i Sverige? Jag kollade runt lite på nätet och fann faktiskt många företag som erbjuder liknande tjänster. Som den här sidan Hemmiljö.
Och faktiskt märkte jag på den här sidan, och de andra jag besökte, att det inte var så dyrt som jag befarat för en månadsstädning...å andra sidan erbjuder de inte hushållerskor som också lagar mat för samma pris. Det kanske är för mycket att begära? ;)

Har ni funderat på att anlita någon som städar hemma hos er?

5 kommentarer:

Marina sa...

Det har blivit mer och mer vanligt att man även i Sverige köper städtjänsten. Det känns som om man prioriterar annorlunda och anser det var värt att betala för att få komma hem till ett städat boende efter en arbetsvecka och istället kan njuta av helgen tillsammans. Det som tidigare till och med var lite skämmigt känns istället rätt naturligt.
I Singapore har vi en kvinna som kommer ungefär en gång var 14:e dag och städar plus stryker. Det tog rätt lång tid innanjag vande mig vid detta, men det går fort att bli bortskämd ;)

Steel City Anna sa...

Själva städningen tycker jag om, det är mer alla grejer som är i vägen :) och de grejerna vill jag städa själv, vill inte att nån ska joxa bland mina saker liksom. Känns för personligt. Nu har man kanske inte samma känsla för en låda med klossar ... Så jag förstår att det är ett annorlunda stök med barn.

iaz sa...

Städa ja, förut städade jag alltid en viss veckodag en gång i veckan, men nu blir det mer sällan. När det behövs eller om man ska få väntat besök städar jag så klart, men vi håller ju undanplockat hela tiden ändå, men det är ju lättare utan små barn som hjälper till att plocka fram =)
Kram

MLJMC sa...

Mina föräldrar hade faktiskt städhjälp eftersom de båda jobbade väldigt mycket. Hon kom och liksom gjorde en grej, typ städade köket noga en vecka eller badrummen en annan. Vi hade ju ofta hjälp de åren vi bodde i u-länder som brukligt är där, men då bor man ju liksom inte heller permanent eller äger huset, hjälpen finns redan bokad. Med min pappas arbete innebar det hushållshjälp samt kock och annan personal. Visst var det skönt. De har även hjälp på landet då de snart är 75 så klarar man liksom inte av att städa allt samt trädgårdsarbete och husunderhåll.
Själva har vi ingen hjälp. Jag är ju hemma på dagarna (innebär iof inte att det är städat, men jag har mer tid). Maken är faktiskt väldigt bra på att städa och han har hand om dammsuga, tvätta golv och sånt. Jag tar tvätten och plocka undan och klart handla. Många här verkar ha hjälp med trädgården. Det är inte så dyrt. Eftersom jag är hemma så behöver vi inte hjälp med hunden, som också är vanligt här, men hade jag jobbat utanför hemmet så hade vi nog behövt hunddagis eller en dogwalker.

Anna Ström Åhlén sa...

Jag skrev en lång kommentar tidigare som inte blev publicerad ser jag nu! Nytt försök:

Minns den där röran från när barnen var små. Nu bor vi i ett väldigt stort hus. Där har vi faktiskt haft städhjälp under ett par år. Dock blir det väldigt kostsamt när huset är så stort som vårt. (I-landsproblem, jag inser det.) ;) Var och en får nu ansvara för sitt eget rum i stället. Alla gemensamma rum används inte lika mycket, så det funkar att hålla det i schack.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...