tisdag 15 februari 2011

Det där med rymden

För ett tag sen skrev jag om de eventuella ålderdomshem som skulle öppna på Mars. Man tänkte att pigga och nyfikna pensionärer ville tillbringa ålderns höst på Mars och aldrig återvända.
Mysigt kan tyckas. Det var NASA som kom på den briljanta idén. Jag ska absolut inte racka ned på den, för vem vet vad som händer om något decennium? Jag vill inte vara den som hade fel i alla fall.

Nu har Ryssland (?) ett eget projekt (kanske dessa båda länder samarbetar i smyg?) att skicka upp sina astronauter till Mars. I veckan kom de halvvägs i projektet.
Vad projektet går ut på? Jo, de har placerat några stackars  astronauter i en simulator som ska "ta dem till mars", fast på låtsas. Hänger ni med? De sitter alltså i ett fejkat rymdskepp och åker till ett fejkat Mars och sen tillbaka till jorden igen.
Det är ju bra att öva på en eventuell riktig resa i framtiden. Vem vill att nåt oväntat ska hända på vägen till Mars liksom?
Problemet är bara att denna rymdresa tar ungefär 554 dagar fram och tillbaka. Dessa astronauter åker alltså på låtsas till Mars och tillbaka. Under 554 dagar. Och de stiger ut på ett fejkat Mars efter halva tiden. Vad säger man till vänner och familj när man blir utvald till denna resa?
"Älskling, jag kommer att sitta i en liten låtsasraket i skjulet där borta och åka till Mars typ. Jag är hemma om 1,5 år igen. Ha det gott!"
Jag är i alla fall glad att planerna går framåt med Marsprojekten från båda länder. Inom några decennium (typ 4 stycken) går jag själv i pension. Det här kan ju vara nåt att se fram emot menar jag...Eller inte.


Två modiga pensionärer på Mars. Obs! Bild fejkad. Inga pensionärer kom till skada under denna fotosession.

8 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hahaha! ja du.... Det finns de som har som hobby att flyga flygsimulatorspel också. de riktiga nördarna i denna kategori flyger på "riktiga tider" alltså då de riktiga planen avgår och anländer. Hm, man kan alltså sitta med autopiloten på i sitt vardagsrum och en låtsad flygkabin i TVn eller datorn och flyga nattflygningar till Asien. Det finns de som gör det! OTROLIGT! I´m NOT kidding!!!!! Kanske skulle dessa personer vara bra kandidater till den här låtsas-Mars-resan??!? ;-)

Katarina sa...

Ha, ha.. men jag tror inte att man som anhörig skrattar så värst gott! Det är en väldigt lååång tid att sitta i denna låtsas kapsel, må jag säga.

Ja, man undrar ju vart man bor när man är gammal eller äldre och vem som tar hand om en, om nu någon gör det, kanske en japansk robot.

Monika Häägg sa...

Tycker det låter ganska hemskt. Vem vill bo på mars? Kalt och sterilt. Sedan tycker jag det låter förfärligt att tillbringa 1,5 år av sitt liv instängd i ett litet utrymme. Jag ger ju bort 1,5 år av mitt liv. Eller?

Steel City Anna sa...

Jag tänker då vägra flyga till mars som pensionär, de får lämna kvar mej på jorden med alla hipsters och dinosaurier :)

Emma sa...

Min I kom hem och berättade om det där mars-projektet. Austronauternas Big Brother. Det är framförallt att leva tillsammans under såna omständigheter under så lång tid som är svårt. för människans psyke. De kan bli tokiga och ha ihjäl varandra, vem vet. Men jag kan tänka mig att det skulle vara psykologiskt enklare om man verkligen Ang. Min I kom hem och berättade om det där mars-projektet. Austronauternas Big Brother. Det är framförallt att leva tillsammans under såna omständigheter under så lång tid som är svårt. för mánniskans psyke. Men jag kan tänka mig att det skulle vara psykologiskt enklare om man verkligen är pAng. Min I kom hem och berättade om det där mars-projektet. Austronauternas Big Brother. Det är framförallt att leva tillsammans under såna omständigheter under så lång tid som är svårt. för mánniskans psyke. Men jag kan tänka mig att det skulle vara psykologiskt enklare om man verkligen är pa väg till mars och inte sitter i BB-huset i förorten...


"Nä det funkade inte jag blev tokig efter 500 dagar."

Stef sa...

Bahahaha! Jadu jag vet inte hur man hade avslöjat den nyheten på ett bra sätt. Men dom har kanske bearbetat familjen väldigt länge!
jag hade iallafall aldig gått med på det!

kramar

Monica sa...

Har ingen akut längtan till Mars:-) och visst undrar jag hur de människorna är skapta som är med i detta. Alltså det måste vara något rent otroligt att få det att fungera och psykena måste vara av något särskilt slag. Samtidigt som de är begåvade och skärpta personer.

Emmama sa...

Tur att ingen kom till skada när bilden togs... :D

Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...