måndag 9 augusti 2010

Nyheter

 Att läsa nyheter på internet är som att åka bergochdalbana lite grann. Ömsom hemska nyheter (nedförsbackar) och ömsom glada (inga backar alls). Och vilken variation!
Igår läste jag om killen som blev knockad av en mås när han åkte karusell. Lite lustigt så där. Förutom för måsen förstås. 
Lite längre ner fanns nyheter om dödsfall under Bastu-VM. Två idioter (machomän förstås. Har ni hört om kvinnor som riskerar livet i nån liknande tävling?) i en bastu som vägrade ge upp vinsten. 110 graders hetta i 10 minuter. Tänk er att vatten kokar vid 100 grader. Hur mycket vatten består en människa av? Ca 70%...you do the math. Resultat: ett dödsfall och en brännskada. Jag undrar vad priset var? Det måste ha varit jäkla bra för att riskera livet. Å andra sidan är nog inga pengar i världen nog för att jag ska utsätta mig själv för sådan fara.
Liknande nyheter varvas med politik, krig, mutbrott, mord och sportnyheter.
Givetvis dyker det ibland upp goda nyheter som världens dyraste dessert för 178 000 kronor. Självklart innehåller det ätbart guld (!) och världens dyraste tryffel serverad i nån diamantprydd bägare. Är ni sugna på att skapa denna dessert hemma? Här är receptet på ”The Frrrozen Haute Chocolate”(från Aftonbladet):


  Ta först en kristallbägare från Baccarat och fäst ett 18-karats guldarmband med vita diamanter omkring.
  Täck kanterna på bägaren med 23-karats ätligt guld.
  I en separat skål (valfri sort) häller du lite av Serendipitys berömda chokladmix som är tillverkad av 14 ovanliga och hemliga kakaobönor.
  Fyll på med ytterligare 14 sorters choklad från Afrika och Sydamerika. Häll i lite mjölk, isbitar och sätt blandningen i mixern i exakt 30 sekunder.
  Töm blandningen i den guldklädda bägaren, addera lite vispgrädde och strö över flarn av världens dyraste tryffel – La Madeline au Truffe som kostar omkring 40 000 kronor kilot.
  Garnera med 24-karats ätligt guld och servera med en 100 000-kronors 
juvelprydd sked.

Lätt som en plätt helt enkelt! Jag vet inte om det blir billigare direkt, men väl värt ett försök med en IKEA-skål, silverarmband med fejkstenar, lite ätlig guldfärg (kan köpas ganska billigt på lokal mataffär), Oboy och chokladtryffel (också en tjuga på Coop). Servera med IKEA-sked. Vips så har 178 000kr blivit en 50-lapp.


                                                                                          Bild från Aftonbladet.

5 kommentarer:

Ida-www.lippstick.se sa...

Verkar som en avancerad dessert om man inte har alla ingridienser! :-)
Ha en bra dag!
/ Kram Ida

Stef sa...

haha du är för härlig! Låter fint! ;)

my sa...

Gött! Fast glass direkt ur paketet är annars min lyxfavorit!

Anneli Stålberg sa...

Att äta guld vet jag inte...... själv föredrar jag att ha det som smycke på kroppen, inte i den ;-)

Trillingnöten sa...

Ida: Ja, verkligen :) Jag var tvungen att springa till snabbköpet både en och två gånger! kRam!

Stef: Nästa gång jag gör den lovar jag att bjuda över dig ;)

My: Åh, gött! Jag håller med. Håll det enkelt!

Anneli: Ja, jag med. Onekligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...