torsdag 25 november 2010

Mos av olika slag

Igår var det en lång dag. Så lång att det kändes som att den aldrig skulle ta slut. Alla barn i klassen var helt upp och ned från första lektion fram till den sista vid tre. Ingen lyssnade, många retade varandra helt utan anledning, de skrek högre än vanligt, klättrade på väggarna nästintill...
När det var en lektion kvar var jag helt slut. Jag ville bara sätta mig ner i ett tyst rum, ensam, och stirra in i väggen ett par timmar. Hjärnan kändes som mos, som om någon tagit ut all sin ilska på den och bankat sönder den komplett.
Fast som vanligt var det bara att ta sig i kragen och inse att det var onsdagsmöte på jobbet klockan tre också. Jag samlade ihop de rester av min hjärna som låg utspridda över rummet och tog tag i sista lektionen. Det fick bli som det blev helt enkelt. Såna här dagar går det inte att ha vettiga lektioner i alla fall.

Det är ju aldrig så att alla barn i klassen är på topp samtidigt, det är alltid någon som har en sämre dag, men när det kommer till det kaotiska - då samarbetar de små minsann. De dagarna ifrågasätter jag ofta mitt val av yrke av naturliga skäl. Då skulle jag hellre sitta på ett kontor och vända papper, svara i telefon och glo på datorn. Eller jobba som hajskötare på ett zoo.
Som tur är brukar det vända ganska snart. Jag hoppas att idag blir aningen bättre än igår!

Dock undrar jag lite var jag har hamnat...är det i Antarktis med all denna vind och snö och allt kallt? Jag önskar att bilen hade en timer som slog på den en tio minuter innan jag ska ut så att den värms upp. Tänk vad praktiskt. Kanske man kan få sånt i en ny Volvo Cross Country?

8 kommentarer:

Unknown sa...

Det har jag motorvärmare och kupévärmare, timerinställd, härligt att sätta sig i varm bil, för fy sjutton vad kallt det blivit. Men , vi ska ju få en vinter vi aldrig upplevt.
Förstår att du ibland är som mos i huvudet efter en arbetsdag som lärare. Har ju själv varit i den världen några år, men jag sa stopp, det här orkar jag inte med längre. Det är ett tufft jobb idag. Min son, som jobbar som resurslärare, är helt slut dom flesta em när han kommer hem. Hoppas du får en bättre dag idag.
Har du inte fått nåt bra erbjudande vad gäller Cross Country? :-)

Camilla sa...

Kan mycket väl förstå att det kan bli kaos i ett klassrum. Vet hur det är på scouterna ibland med drygt 20 barn som vill ha roligt. Dom låter för mycket och är för ivriga eller ointresserade för att det ska gå göra något bra. Men då gäller det bara 1,5h. Oftast funkar det jättebra, men ibland blir det kaos (eller i alla fall stökigt).

Hoppas din dag blir bättre idag!

Monica sa...

Ja alla jobb är jobbiga:-) det är bara att inse fast lite tråkigt är det att så mycket runt om ett jobb tar alldeles för mycket energi, sånt som inte har direkt med jobbet att göra och det man är utbildad i och är där på plats för. Och ungar är otroligt jobbiga idag, mest tror jag beroende på hur de har det i sina egna hem och så triggar de igång varandra så de kan få med sig alla. Om man gjorde hembesök kanske man blev förvånad att ungarna är så hyfsade som de ändå är;-). De ska vara glada som har dig som lärare, säg det:-)

Monica sa...

Och det är vansinnigt kallt, fingrarna mår inte bra när vantarna måste av ibland:-), brukar bli bättre sen när man vant sig vid kylan men nu är jag i alla fall mest i chockstadiet, tar mycket energi och jag blir tröttare.

Saltistjejen sa...

Oj lå¨ter verkligen som en riktit jobbig dag. Sådana som man helst vill glömma. Hoppas dock att det blir bättre. kanske är även barnen lite trötta och har svårt med koncentration etc nu när det är korta dagar med mycket mörker. De längtar säkert också till jullovet...? ;-)
Stor Kram iallafall och Happy Thanksgiving till dig och dina amerikaner i familjen! :-)

Anneli Stålberg sa...

Jag hoppas att du fick en bättre dag idag. Snön däremot verkar vara här för att stanna ett tag :)
Kram!

Trillingnöten sa...

Anna: Ja, du förstår du hur en dag kan te sig minsann :) Tyvärr inga fina erbjudanden hittills på nån Volvo. Snåla!

Camilla: Hahah! Jag förstår EXAKT vad du menar!

Monica: Ja, jag håller med! Vissa har det mycket stökigt hemma och det gör inte saken lättare i skolan...tyvärr. Och kallt är väl att ta i underkant nu ;)

Saltis: Ja, det är säkert så också...! Allt påverkar ju en liksom. Tack detsamma!!

Anneli: Ja, det fick jag, tack och lov!
TYvärr annat med snön :( :)

Min plats i solen sa...

Din stackare! Vissa dagar är bara så att man skulle vilja gå hem och dra täcket över sig och det är som du säger, de dagarna verkar barnen ha världens bästa samarbetsförmåga. ;) Jag hoppas att arbetsveckan avslutades på ett roligare sätt och att du skippar jobbet som hajskötare på Zoo för sådana som du behövs verkligen i skolan. :)

Kram Lotta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...