måndag 8 augusti 2011

Att jämföra

Jag försöker att undvika att jämföra mig med andra. Det är svårt. Nästan varje dag kommer jag på mig själv med att titta på någons platta mage, långa ben, snygga hår eller tighta rumpa, vare sig det är i verkligheten eller på TV och i tidningar, och önska att jag också hade just DET. Det gäller inte bara utseende utan även hur någon är, vad de äger, vad de gör, vad de är bättre på. Oftast handlar det inte om avundsjuka, utan mer om att ha nåt att se upp till, ett mål att nå. Att förbättras. Alla andra verkar vara så där framgångsrika med hög lön, gör resor över hela jorden, har fantastiska hem med underbar inredning, har perfekta kroppar (utan att träna alls så klart. Plus att de äter en massa onyttigt). Lite som när man var liten och frågade sina föräldrar om att köpa det eller få göra det för alla andra får ju. I själva verket kanske det bara var bästa vännen som fick och inte alla andra. 
Så glömmer jag det där viktiga mitt i allt. Att vara mig själv. Det är svårt att vara någon annan. Vi har alla olika förutsättningar, vi alla är unika. Och det är underbart.  Den enda man kan jämföra sig med är sig själv och alltid försöka vara sitt bästa jag. Ha den bästa kroppen med de förutsättningar jag har, vara den bästa personen jag kan vara och vara lycklig så som jag vill vara lycklig. Det kommer alltid finnas människor som är bättre än jag på något, likaså kommer jag vara bättre än någon på något annat. Vi är alla unika och fantastiska människor. Tänk om alla skulle se exakt likadana ut, bete sig likadant, gilla samma saker, ogilla samma saker, vilja jobba med samma jobb...Det skulle verkligen vara förödande för mänskligheten! Och vad tråkigt det skulle vara. Inget skulle utvecklas så som det gjort till idag. Världen skulle stå still. DU behövs. JAG behövs. Vi gör alla skillnad genom att vara oss själva.
Kanske är det att vara unik som vi alla har gemensamt här i världen?

16 kommentarer:

Jojjo sa...

Så sant, man kan bara vara sig själv och försöka må bra i det! Men känna det jobbigt ibland så kan du få jämföra dig med mig, då känns det nog bra sen, haha

Duktiga Tjejen sa...

Vad sjukt, jag skrev oxå precis ett inlägg om avundsjuka! Man kan liksom inte få allt och jag tror att alla är avundsjuka på något hos andra. Om det inte är den perfekta kroppen så är det den fina mannen, det fina jobbet, huset eller barnet... Kanske ska man kalla det beundran istället? Jag trodde inte att du var avis på någon annan, du som har så himla mkt bra! Me som sagt: det stöder bara teorin att alla är lite avis på någon...

Villa Frejas bokblogg sa...

Sådär gör jag ständigt - jämför mig själv med andra. De jag ser upp till blir ibland så där ouppnåeliga. De är precis så jag vill vara. Och jag känner att jag aldrig kommer att kunna bli som de, för att både jag själv men kanske framförallt min omgivning hindrar mig - håller mig tillbaka. Och jag mår så dåligt av den jämförelsen. De jag haft som förebilder blir i stället några som applicerar otrygga känslor inom mig. Inte alla jag ser upp till naturligtvis, men de mest perfekta bland dem, de.
Och jag jobbar på det, jobbar på att hitta BRA förebilder, inte ouppnåeliga, och jag jobbar på att inte jämföra mig. Bara bli bättre som Mig Själv.
Fast det är svårt.

Camilla sa...

Det blir lätt att man jämför sig och det förstärks ju ännu mer av bloggar och facebook och annat sånt där man får reda på allt bra om folk. Det är inte lika många som skriver att de sitter hemma och deppar som de som skriver om träningar, semestrar, renoveringar och allt annat.
Viktigt att tänka på att vi alla har bra och mindre bra sidor.

Katarina sa...

Så bra beskrivet något jag tror vi alla känner igen oss mer eller mindre på, då och då.

Att lära sig att vara nöjd med sig själv är nog en svår konst, för många av oss. Man kan ju tro att gräset är grönare på andra sidan men så är det ju inte, alltid.

Själv tycker jag nog att jag har blivit bättre med det med åren, att inse att man bör vara mer nöjd med det man faktiskt har.

Sedan är det ju inte heller så roligt att bli drabbad av andras svartsjuka för att de har en egen dålig självkänsla, det är också något som inte heller känns så roligt.

Att glädjas med andra och tycka mer om sig själv, verkar vara svårt för många av oss.

Hoppas du har en mer ljus dag om dig själv imorgon,,, bra att bli påmind.

Kram

Lala sa...

Oj, jag känner igen mig! Och det är så himla jobbigt när jag får de där tankarna att alla andra har det mycket bättre! Mer pengar, finare hus, snyggare kroppar, reser hela tiden, smala och snygga...fy fan vad jobbigt :P Varför ska man hålla på att jämföra sig med andra, man blir ju bara deppo..och som du säger har vi ju alla olika förutsättningar! Men det är lätt att hamna i jämförelseträsket...

Emma sa...

Såg en konsert på Svt med Madonna häromkvällen.Hon är över 50 och ser yngre ut än jag (som är 20 år yngre), visserligen "fixad" men inte till oigenkännlighet, dessutom supertränad -helt på egna meriter, dansar som en tonåring i flera timmar OCH sjunger, är mamma till tre, kommer snart ut med sitt femtielfte album och hennes långfilm som hon skrivt och regisserat har premiär till hösten...Glömde en massa välgörenhetsprojekt hon driver och miljonerna hon har på banken...

Nä, Madonna is taken. I'll just be myself ;) (underbart Wildecitat!)

Det är så svårt men man mår bäst när man inte jämför sig med andra. Sedan ser saker och ting annorlunda ut utifrån också. Den du avundas avundas säkert dig

Anonym sa...

My dear girl,
No one can be you. I always say be the best you, than a mediocre someone else. It's a journey but you are doing a terrific job of it.
Besides you are one of the nicest people I have been privileged to know.(I am saying that because you are N's Mama)
Have a fun trip!
N's nana

Marina sa...

Underbart citat!!

Monica sa...

Jag är så gammal så jag är nöjd med mig själv;-), tror jag aldrig jämför med personer eller hus och hem, ägodelar och sådant, arbete däremot tycker jag ska bedömas efter kompetens, kapacitet och utbildning och att lönerna är orättvisa i mycket och det har irriterat mig hela livet. Det tycker jag är en rättvisefråga mer. Annars är jag mycket nöjd nu ikväll efter att ha sett sommarkväll här hos Anna på datorn, bra programledare men tänker på en av gästerna, golfspelande och med en så trevlig och rolig far, själv var han tråkig tycker jag. Är glad jag inte behöver dela den tiokvadratmeterstora sängen med honom i den 300 kvm stora sängkammaren;-) och inte heller behöva åka runt i hans jetplan, jag har mycket hellre min språkadjunkt;-) och sover i soffan Ektorp hos Anna och mågen. Om du tittar på programmet förstår du, Plura är också med.

Linnea I USA sa...

Sa himla fint skrivet, tack!!

Miss H sa...

Åh, att JÄMFÖRA SEJ MED ANDRA är verkligen bland det värsta man kan göra!!! Ändå så är det så himla svårt att låta bli tydligen!! Iaf för mej. Det är väl en (o)vana som sitter i sen länge så man gör det nog oftast omedvetet också. Undrar om det ligger i vår natur? :S
Och just det där - att vi hela tiden verkar vilja ha det bättre hela tiden. När vi nått målet vi hade - vill vi ha MER, eller bättre ändå! (?)

Ida's Lippstick sa...

Väldigt bra skrivit! :-D
/Kramar Ida

Malin-Charlotta sa...

Tack Trillis, för ett fint inlägg! Åhhh, jag läste något så fantastiskt bra i ämnet som önskar jag kunde dela med mig men nu, minns jag inte vilken bok det var i. Haha! Få återkomma om det!

Men visst är det ändå underbart, att vi alla är olika såväl fysiskt som psykiskt. För hur skulle vi annars lära oss något om oss själva och om andra..

Min plats i solen sa...

Underbart inlägg vännen! Du är så klok! Och visst vore det underbart om vi alla kunde sluta att jämföra oss med varandra utan istället uppskatta både oss själva och andra för de som vi alla är som människor. respektera varandra och både våra likhter och olikheter. Varför ska det vara så svårt?

Kram

Trillingnöten sa...

Jojjo: Haha, jag tror säkert du har det ganska bra om jag jämför också :) Det går att hitta bra i allt!

Duktiga: Sjukt att vi skrev ungefär samtidigt! Ja, men eller hur! Gräset är ju alltid grönare på andra sidan, eller?

Husfrun: Så kloka tankar! Det är ju så. Jämför man sig med andra som har andra förutsättningar går det ju inte...

Camilla: Ja! Så är det också. De flesta skriver ju bara det positiva, likaså jag...och andra skriver BARA om det negativa :)

Katarina: ja, jag hoppas ju att det blir bättre med åren. Jag känner redan en förändring och jag hoppas det fortsätter så!

lala: Det är ett jäkla träsk det har du rätt i...och det är så onödigt när man har så mycket bra!

Emma: haha, gillar Madonna-liknelsen...jo, man mår mycket bättre när man bara är sig själv och kör på det...

Nana: Thanks so much! You brighten up my day :)

Marina: Gilla det också!

Monica: Så kan man ju också jämföra, att man har det bättre som man har det och tänk om man måste byta? Vilken öken!

Linnea: Tack!!

Miss H: det positiva är ju att man vill förbättra och det är super, annars kommer man ju ingenstans...men att vilja ha det som andra har ständigt är ju inte bra :)

ida: Tack!! Kram!

Malin: Visst är det så! Livet skulle vara så tråkigt! och världen!

Lotta: Ja, varför ska det vara så svårt!? Jag vet inte. Det är en galen värld vi lever i....Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...