fredag 12 augusti 2011

Nostalgi igen

Igår kväll innan läggdags började dottern titta på "Astrid Lindgrens jul", en film hon fått av sin mormor i julklapp och inte hunnit titta på. Givetvis ska hon titta på denna i augusti. Är man sugen så är man!
Det var faktiskt riktigt roligt även för mig. Ronja Rövardotter, som var min favorit, Lotta på Bråkmakargatan, Emil, Pippi och så Vi på Saltkråkan när Stina säljer Skrållan. Vilka minnen det får fram! Alla dessa karaktärer som jag växte upp med. Då,när jag var liten, fanns ju inte tecknade Pippi till exempel, som finns idag och som dottern tittar på. Astrid Lindgren var enormt produktiv måste jag säga och vilka barndomsfavoriter! Många som i alla fall inte jag reflekterar mycket över nu så ofta. Jag ska se till att köpa filmerna till dottern (ja, och till mig också, jag erkänner).
Idag på morgonen bestämde sig dottern för att hon ville titta på Santa Buddies, en film om tomten och hans små hundmedhjälpare. De senaste dagarna har hon dessutom sjungit på "Last Christmas" (Ni vet den gamla dängan från Wham!) av någon anledning. Jag anar ett tema här. Christmas spirit, fyra månader för tidigt. Varför inte? Hon kanske växer upp och blir lika jultokig som mig? Än så länge vill jag inte tänka på julen. Ge mig till september åtminstone. Då kan vi börja snacka jullängtan! Inte en dag tidigare.


9 kommentarer:

Marina sa...

Nej, jag tycker faktiskt inte att tomtarna ska fram en dag före 27:e september...;)
Håller med ang. Astrid Lindgrens böcker/filmer - prata om odödliga klassiker!!

Duktiga Tjejen sa...

Oh no, påminn mig inte om vinter! *bröl*

Förövrigt läste jag om Bröderna Lejonhjärta i våras ju, GUD vad bra den är alltså. Mycket bättre nu som vuxen än som barn till och med... (kanske ytterligare en bok att beställa från biblan? ;))

Jojjo sa...

Jag tittade på "barnen i bullerbyn" med mina syskonbarn förra vecka. Jag var nog den som var mest intresserad, hah. och filmen var även inhandlade av mig, till mig, men med barnen som svepskäl ;) Astrid Lindgren är oslagbar!

Jojjo sa...

Och angående julen. Sitter faktiskt själv och funderar på julen... har ev möjligheten att få låna en stuga på Irland över jul och nyår och är galet sugen! Men så inser jag att jul utan familjen, är det verkligen jul?! Gaah, beslutsångest!

Villa Frejas bokblogg sa...

Ja visst var hon enormt produktiv och duktig, Astrid. Tänk att kunna spruta ur sig berättelser så ;) Den filmen har vi också + att Ronja även var min favorit, tillsammans med Barnen i Bullerbyn.

Stef sa...

Jo men julen är mysigt! Jultokiga töser kan vi gott ha fler av! hoppas att allt annat är bra, har inte hunnit uppdatera mig riktigt än men när jag har en ledig dag (typ måndag) ska jag sätta mig och läsa i lugn och ro! kramar

Beckis sa...

köpte tröjan på lindex. fanns i vitt med svart text också. =)

Min plats i solen sa...

Jag tror inte att det finns många svenskar som inte har minnen och ett förhållande till Astrid Lindgrens fantastiska författarskap. Tänk vad många barn och vuxna som har vuxit upp med hennes sagor och med filmerna, skivor, kassettband och Astrid Lindgren Värld. Jag tror hon är den barnboksförfattare som har haft störst inverkan på barn och på vårt samhälle. Och visst är det mysigt att man som förälder får en möjlighet att uppleva hela den där fantastika världen en gång till tilsammans med sina barn. :)

N är för underbar och hon är helt rätt på det. Man ska förbereda sig inför julen i god tid så att man kommer i den rätta julstämningen. ;) Jul fukar ju liksom året om, eller hur? ;)

Ta hand om varandra och ha en fin helg vännen!

Kram Lotta

Trillingnöten sa...

Marina: Jag håller med dig. 27 september inte en dag tidigare :)

Duktiga: Oh ja! Jag har läst om den två gånger sen jag "blev" vuxen och den är faktiskt min favorit bland hennes böcker...helt klart!

Jojjo: Hahaha, jag vet vad du menar! Dottern seglar iväg ibland och så blir jag kvar. Men du, en jul på Irland! Det är inte kattskit. En annorlunda jul kan ju bli supermysigt!

Husfrun: Ja, hon var mer produktiv än jag kom ihåg :) Ronja, min all time fave!

Stef: Allt lugnt här! Så roligt att du är tillbaka :)

Beckis: Måste kolla!

Lotta: Ja, det är mysigt att så många generationer har fina minnen av en och samma författare. Hennes böcker är ju tidlösa tycker jag! Jul kan man nog inte få för mycket av tror jag :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...