onsdag 28 december 2011

Vemodigt

Lite vemodigt är det minsann att säga farväl till julen för denna gång. Samtidigt som det är ganska skönt att få välkomna ett alldeles nytt år med nya möjligheter och nya fantastiska äventyr. Nu på morgonen har vi klätt av granen och den inväntar nu färden till återbruket där den säkerligen kommer att återse en hel del bekanta barrträd. Julgranspyntet får åter ta tillflykt till sina lådor där de huserar resten av året och hela 2012 fram till nästa jul. Det enda som får sitta kvar är gardinerna. Det är antingen julgardiner eller vårgardiner som gäller och just nu känner jag knappast för att sätta upp vårgardiner, trots den "värme" som vi välsignats med i december.
Januari stundar och då vill jag ha det rent och fint, inget från det gamla året ska finnas kvar. Julgrejer hör till det. Lika mycket som jag ser fram emot julen redan i september, lika mycket vill jag ha bort den efter Annandagen. Kanske just för att nyåret är på gång.

Nu vill jag också passa på att sätta lite medmänsklighet i rullning. Malin-Charlotta skrev ett så fantastiskt inlägg häromdagen som jag vill dela med mig av. Nu så här efter jul, som ändå är medmänsklighetens högtid på nåt sätt, tycker jag att vi kan fortsätta visa vänlighet mot folk i vår omgivning. Göra något snällt varje dag för att förgylla någon annans vardag. Det kan vara så enkelt som att säga hej med ett leende, låta någon gå före eller lägga till den där kronan som fattas vid någons inköp.
Gör världen lite vackrare inför det nya året så ser vi tillsammans till att 2012 blir ett alldeles fantastiskt fint år!



14 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Jag tror det snälla jag ska göra idag är att anmäla vår granne för djurplågeri! Hunden ylar och skäller konstant så fort den är själv. Det börjar varje morgon vid 07 eller 09.30 och pågår några timmar. Det är väl snällt mot hunden?

Villa Frejas bokblogg sa...

Ja, mer snällhet till världen. Alla kan göra något litet för nån annan.

Marina sa...

Jag som alltid har tyckt att jag brukar slänga ut julen tidigt...!

Johanna sa...

Å det var snabbt gjort med granen. Men är nog lika bra, lätt att man dröjer länge med att ta tag i det annars.

God fortsättning!

Steel City Anna sa...

Julen har just börjat tycker jag :) Pyntet får vara kvar ett bra tag till! Det har gått alldeles för fort iår igen. Men det ska bli skönt med nyår!

pimsan sa...

julen gick på tok för fort i år. kanske bara för att det bara var en vanlig helg och inte mycket extra ledigt. jag hade mer än gärna haft jul ett par dagar till bara för att det var så mysigt lixom:)

linns beautybox sa...

Nu är alla luckor i julkalendern öppnade. Kolla om du vann något!
Nu har du en ny chans att rå hem en tävling. Denna gång kan du vinna en grym parfym från By Marcel.
Allt som behövs är, som vanligt, en kommentar.
Här hittar du den pågående tävlingen: http://beautyboxen.blogg.se/2011/december/mellandagstavling-vinn-parfym.html#comment
Lycka till!

Malin sa...

Eftersom vi var bortresta så behövde jag inte packa ned så mycket av julen i år. Förundras varje år över hur lång tid det tar att plocka bort alla grejer, men det verkar gå snabbt att ställa dit dem innan jul? Ha det så bra i mellandagarna!

Anonym sa...

Alltid vemodigt då julen är slut, men jag måste nog säga att jag tycker det är jul fortfarande :) Mellandagsveckan är en av den bästa mysveckan på året. Och vår julgran får stå inne till trettondagen. Sen är den slut! :)

Malin-Charlotta sa...

Wow ! mitt hjärta slår för dig, Trillis. Vackra du som är med och sprider budskapet.

Kärlek & mera kärlek

Anneli Stålberg sa...

Ett underbart budskap som kan göra vår värld till en finare plats att leva på. Mer sådant!

Monica sa...

Ser fram emot ett nytt år, känns skönt men vi har liksom inte hunnit se oss mätta på julfärgerna ännu:-). Förstår din tanke med att göra allt nytt, julgardiner har jag inte i år för första gången, de är nyårsvita:-) men pynt och blommor får vara kvar ett tag, det är så mörkt varje dag, väntar på ljus och lite sol.

Saltistjejen sa...

Ja det känns alltid bra att ta ner julsakerna efter julen tycker jag. Även om jag har de längre än till Annandagen. Oftast till strax efter nyår. Jag tycker det är mysigt med ljusen och granen så länge man är "ledig" men sedan vill jag ha ner det. Detta året blir det nog i helgen tror jag. Sedan vill jag gärna ha lite "våriga" saker. Grönt och vitt är färger jag gärna har efter nyår för de påminner mig om våren.
:-)
Kram!

Camilla sa...

Så snabba alla är med att slänga ut granen. Det är inte bara du utan jag har flera vänner som redan slängt ut julen. Här får julen leva en vecka till.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...