torsdag 16 februari 2012

Kaffe med musik

I veckan har jag lyssnat på en CD-bok på väg till jobbet. Visserligen ingen nyhet, det gör jag så gott som jämt i alla fall. Denna gång har jag lyssnat på "Kaffe med musik" av Karin Brunk Holmqvist. Den har verkligen tilltalat en minitant som mig.
Den handlar om fyra äldre damer i en syförening som vinner en resa till en julmarknad i Tyskland. Resan involverar en bussresa, boende på hotell och en massa utflykter. Som i alla sällskap är det alltid någon som är lite mer harig än de andra och någon som är mer "på". Så också i detta sällskap. I detta gäng om fyra finns också en ganska ny bekantskap som inte riktigt passar in. Hon är lite annorlunda jämfört med de andra, nyinflyttad, och svår att förstå sig på. Under resans gång får vi följa en mystisk bil, konstiga beteenden och  dricka kaffe med musik.
Boken är väldigt underhållande och jag ser de här damerna framför mig hur de diskuterar och resonerar, omvärldsoerfarna som de är. I grund och botten är de alla hemmafruar och har inte sett mycket av världen utanför sin stad.
Emellanåt kan jag tycka att jargongen damerna emellan är alldeles för förnumstig, lite krystade skämt så att säga. Dock glömmer man det snabbt när nåt nytt dyker upp som är bättre och då ler man brett igen.
 Idag ska jag lyssna på slutet!
ps. "Kaffe med musik"? Det är inte som det låter!


ps. 2 Happy Friday!

9 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Haha! Jag har läst två böcker av just Karin Brunk Holmqvist. "Sirila gentlemän sökes" tror jag den ena hette men den andra minns jag inte riktigt. Båda var iallafall väldigt söta och lite sådär feel-good-böcker på det småmysiga viset. :-)

Marina sa...

alltid kul med tips på något man inte visste fanns!

Villa Frejas bokblogg sa...

Å jag älskar denna författarinna. Så snart jag får en lucka ska jag läsa fler av hennes underbara böcker.

Duktiga Tjejen sa...

Jag har läst hennes Sirila gentlemän sökes, men den gillade jag inte nämnvärt. Den var lite fööör feel-good på nått sätt. Kan inte förklara. Kanske skulle passa för en bilfärd iallafall?

Anonym sa...

Kaffe med musik - låter som ett bra namn på ett cafe :)

Anonym sa...

Låter lite smålkul, faktiskt. Happy friday to you as well! :-)

Emmas Bokhylla sa...

Jag haller verkligen med dig, tankte satta mig i helgen och skriva en recension om hennes 'Stenhimmel', men den var om an annu mesigare i vissa partier. Fast de ar ju mysiga, det kommer jag inte ifran!

Steel City Anna sa...

Tack för tipset :)

Hanna Lans sa...

Hennes böcker är "rara" tycker jag. Kommer inte på ett bättre ord. Är man ledsen passar de perfekt. Men, alla dessa tempushopp? Som inte har någon som helst relevans, bara kass korrläsning. Det drar ner intrycket tycker jag. Själv ska jag försöka läsa Analys av ett mord idag. Jag har påbörjat den på engelska flera gånger men kommer inte vidare. Varför vet jag inte, min engelska är tillräckligt bra. Men, nu blir det på svenska istället.

Hoppas din förkylning ger med sig så att det blir en tur till pulkabacken trots allt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...