tisdag 8 maj 2012

Ni är riktigt fina ni!

Tack för alla superfina och roliga rubriker som trillat in! Det har varit jättekul att läsa igenom och de flesta rubriker är verkligen utmanande. Det gillar jag! Så förvänta er en vecka eller två med önskerubriker. Jag betar av en efter en. Någon måste jag kanske fundera längre på och de senarelägger jag lite. Ni har räddat min majmånad!

Idag har jag och kollegan möte med rektor inför höstterminen. Nästa läsår bjuder på en hel del förändringar som jag inte riktigt är glad över. Bland annat kommer jag att få gå ned i tid i min lärartjänst till 80%. För att få upp till 100%, dvs heltid, måste jag skarva i med fritids 20%. Istället för en blandklass åk 1-3 kommer jag att få en F-1 och min kollega en åk 2-4. Personal kommer att få sluta och ersättas, vilket inte är jättekonstigt, det finns massor med anledningar till det, men med allt annat som pågår känns det ganska mycket just nu. Precis när jag lärt mig lägga upp en bra undervisning för åldersblandad grupp 1-3, måste jag lära mig F-1. F betyder förskoleklass. Jag kommer visserligen att samarbeta med en förskollärare, men har ingen aning om något mer.
Det blir säkert bra till slut, men jag vet redan nu att jag kommer att få mycket mindre tid att planera och dokumentera eftersom jag får mindre tid som lärare nästa år. Och just nu är det tufft som det är. Det är mycket jag funderar över och det är nog därför det låst sig lite med att finna nåt att skriva till bloggen.

Jag uppskattar all fin hjälp jag får från er läsare!

ps. Vill ni veta lite mer om en lärares vardag kan ni gå in på http://lararmyteriet.wordpress.com/

9 kommentarer:

min tekoppWww sa...

Usch så trist med en massa negativa förändringar på jobbet, sådant sliter på en rätt mkt och suger en massa energi. Jag är i samma sitts som dig, hos oss kommer dom att varsla 20-25 personer nästa vecka och vi har ingen aning om vilka som skall få gå. Skitjobbigt rent ut sagt. Och ja, mitt i allt sådant så försvinner blogglusten lätt. Hoppas att du snart kommer på rätt köl igen.

Kramen

Villa Frejas bokblogg sa...

Trist med förändringar till det negativa.
Jag jobbar och gör min praktik i en F-1:a där läraren och fritidspedagogen arbetat fram ett bra koncept. Ibland har de helklass tillsammans. Ibland har läraren tvåorna själv och pedagogen ettorna, eller tvärt om. Men såklart är det ett fasligt planerande.

Katarina sa...

Trist med dessa förändringar på skolan och kankse för dig. Jag hae fått för mig att du flyttar till USa i somamr??? Men har kanske snurrat ihop det ena och andra..

Det verkar som det ska sparas överallt.

Marina sa...

Förändringar är alltid jobbiga, även om det inte alltid är av ondo...

Malin sa...

Jag trodde också att ni skulle flytta?

Saltistjejen sa...

Jag förstår att det är tufft och extra tufft nu med tanke på era ändrade familjeomständighter. Hoppas dock att ni ska kunna komma iväg hit under nästa år!
Det är tuffa tider och det är svårt att det ultimata jobbet vad gäller tider, uppgifter, etc men jag tror du kommer göra ett strålande jobb ändå! Du ÄR sådan! Och det positiva med detta är att du faktiskt UTÖKAR din kompetens och erfarenhet vilket är BRA inför er flytt hit. Då kan du söka fler jobb här och har därmed större sannolikhet att få ett jobb du vill ha när ni kommer hit tror jag! :-)
KRAM!!!

Stef sa...

Låter inte så roligt med så många förändringar, hoppas att det blir bra till slut iallafall! :) kramar

Monica sa...

Jag tycker man behandlar lärare konstigt, det är min åsikt, du har lärarutbildning och kompetens för de första åren då ska väl det användas, förskollärare är en annan utbildning och de ska väl arbeta i förskoleklassen med den kompetensen. Och behöriga lärare ska man vare rädd om, men vet, det är så mycket konstigheter. Utbildade lärare får andra arbeten står det om i tidningarna idag, kompetensen att leda, stå framför folk, få ihop en grupp, uttrycka sig pedagogiskt, det efterfrågas i andra yrken och arbetsplatser. Så var femte behörig lärare tar andra tjänster. Snart fattas massor med utbildade. Precis som i sjukvården.

dianasdrommar sa...

Trist med negativa förändringar, besparingar och neddragningar! stor kram Diana

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...