tisdag 11 december 2012

Den lilla jullistan

Annika har knåpat ihop en jullista som jag för vidare idag! Just för att komma i lite mer julstämning. Visserligen är juleljusen tända, men ännu är det ingen snö och knappt kallt härikring. Nu är det ju så att jag inte direkt saknar snön. Eller kylan. Men till jul är det lite mysigt med snö...sen kan det vara lite varmt igen.

Firar du jul hemma eller hos någon annan?
I år blir det hemma med närmaste lilla familjen. Tidigare år har det varit lite blandat. Hemma hos en av systrarna, hemma hos mamma eller pappa. Vi brukar turas om och det är trevligt tycker jag!

Favoritjulgodis
Asså, jag är världens största godisråtta. Seriöst. Sockerberoende deluxe kanske. Men marsipangodis doppade i choklad är favoriten. Och så Aladdinasken (alla bitar...när alla de godaste pralinerna är uppätna är de som är kvar minst lika goda. Fast bara då och där.) Och så ischoklad. Och fudge. Sen har vi ju...ja, ni ser. Vad då välja? Måste man det?

Favoritmat i jul
Jag älskar ju julskinka med en klick senap. Här har jag inte hittat nåt liknande skinka som vi har in da Svärje ännu. Ni som bott här längre än jag är varmt välkomna med tips!

Den finaste julmusiken
Maken laddade hem Stings julskiva för 1-2 år sen och den är väldigt fin utan att vara allt för julig. Sen älskar jag "Himlen i min famn" med Carola. Den är himla vacker. I år har jag fixat Sarah Dawn Finers "Winterland". Vi får se hur den verkar. Man måste ju förnya sig!



Den godaste juldrycken
Enligt mig finns inget godare än julmusten. Glögg är väl okej, men inget jag bälgar i mig direkt.

Jenny Nyström-jul eller amerikansk jul
Jag har aldrig firat all american christmas så det vet jag inte direkt nåt om. Jag gillar svensk jul. Än så länge. Nya traditioner har smugit sig in bara så där och till slut är det väl ingen all svensk heller!

Berätta om dina traditioner på julafton
Vi har inga fasta traditioner på julafton direkt. Mest att det firas med min sida familjen på eftermiddag/kväll. På juldagen har vi våra traditioner med att öppna julklappar på morgonen, äta pepper pot till frukost och sen mysa hela långa dagen i pyjamas. Äta godis och rester. Titta på film och riktigt gotta oss!

Annandagen
Ja då är jag lite trött på julen och önskar nog att det ska bli vardag igen. Inget jobb, men gärna att affärerna är öppna och att man leva som vanligt igen!

Bannlyst pynt?
Hmm...Den var svår. Jag ogillar otraditionellt pynt som flamingo med tomteluva. Det går bort.

Favoritpynt
Rejäla doningar ska det vara. Har en fin ängel som köptes i NY för fyra år sen. Vacker är den!



Levande gran eller fusk
Herregud, är det ens en fråga? För en julnörd som mig själv ska det så klart vara levande...




Julkort på mail eller med posten
Ja, jag vill gärna ha julkort på posten. Men är så lat att jag ibland skickar via mail. Om jag skickar alls. Usch. Älskar att få julkort, och jag gillar att skicka också. Men jag blir så stressad kring jul.

Vilka färger har ditt pynt?
I år, ganska färglöst, har knappt pynt. Annars mycket rött, grönt, guld och silver.

Glitter?
Ja, i granen.

Julfrukost
Pepper pot med vörtbröd.

Favoritfrukter i juletid
Citrus ska det vara.

Risgrynsgröt eller ris a la malta
Risgrynsgröt! Med socker och kanel och härlig kall mjölk!

Kalle Anka och hans vänner
Nja. Näe. Inte direkt...förut var det intressant, men nu kan man ju ALLA delar utantill...

Karl-Bertil Jonsson
Jao. Går väl an. Gillar den, men inget MÅSTE.

Kan du vissla Johanna?
Ingen julkoppling där för mig alls.

Köper du klappar åt många?
Jag försöker att förhindra det, men så går det av bara farten. Jag gillar att köpa julklappar till folk. Det är himla roligt!

Vill du slå in klapparna själv?
För det mesta. Ibland är det skönt att slippa nån julklapp och är det lång kö bakom mig så struntar jag i att fråga om inslagning.

Vad önskar du dig i år?
Fred på jorden? Ja så klart. Guld och diamanter? Varför inte. Och så gärna ett par riktigt mysiga pyjamasbyxor, en aladdinask och en bra bok. Jag är lätt att göra glad!

Mellandagsrea?
Nä. Under den tiden försöker jag repa mig efter all julmat!

Nyårsplaner?
Finmiddag på hemmaplan med en mysig film. Hela dagen lång!
Och så den årliga tebjudningen med dottern.


För två år sen - tebjudning

När åker julen ut?
Jag skulle säga annandag jul, men bara för att julgranen är så dyr låter jag det gå till 2 januari. Sen är det slut.

Haka på om ni vill!

10 kommentarer:

Monica sa...

Kul att läsa:-), den fina ängeln är det Jim Shore tro?

iaz sa...

Va härligt att läsa om era traditioner. För min del är fortf jularna hemma hos bror som de brukar ungefär. Men jularna här nere är helt annorlunda. Både vad gäller maten o sen kollar de inte på Kalle Anka!!! En jul här nere är inte riktigt lika mysig. Men man får göra så gott man kan av det. Har infört lite av mina rätter iaf, som köttbullar och kokt potatis ;-)

Jojjo sa...

Kul lista! Jag klädde faktiskt granen i går, enda fördelen med plastgran... Tänkte skaffa en riktig i år men insåg att jag knappt ens kommer vara hemma så det kändes rätt onödigt. Inte långt kvar till jul nu!

dorro sa...

Rolig lista. Den tar jag och snor. Alltid kul att läsa listor tycker jag för man får veta nya saker.

Anna Granström sa...

Inser återigen hur icke-julig jag är! Inte maten, godiset, pyntet, kylan... Men gillar att träffa släkten och att baka ;)

Camilla sa...

Oj så många julfrågor. Orkar inte svara på alla dom, men funderade på en "risgrynsgröt eller ris a la malta". Det går ju inte att svara på. Jag äter båda i stora lass!

Steel City Anna sa...

Kan aldrig motstå en lista :) Söt nötknäppargubbe i granen, var har du hittat honom?

Maria sa...

Kul läsning!! Sitter nu och lyssnar på Stings julskiva (Spotify), tack för tips!!
:)

Stef sa...

Vilken kul lista! :) Hoppas ni njuter riktigt ordentligt iallfall! kramar

Villa Frejas bokblogg sa...

Å vilken rolig lista. Älskar julen :)
Jag är också lätt att göra glad, men i år blir det inga klappar till mig, liksom de föregående åren. Där spar vi in, mannen och jag. Vi satsar på barnen.
Kram.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...