torsdag 20 juni 2013

Midsommar?

Ja, dra på trissor. Det är visst midsommar imorgon. Jag har kommit ihåg det i flera veckor, men så just den här veckan bara ramlade det bort. Syrran snackar om att folk ska komma över. En vanlig fredag liksom? Jag lallar med och fattar ingenting. Så trillar polletten ner. Midsommar ja. En fredag. Som alla andra år.
Midsommar 2009. NYC.


Här blir det inget firande. Och i och för sig så brukar vi inte direkt fira midsommar heller. Här i New York finns det svenskt firande i Battery Park. Det har vi varit på nån gång, men jag tycker att det blir alldeles för mycket folk i den "lilla" parken och dessutom är väldigt långt ifrån där vi bor. I princip åker vi från startstationen till slutstation på vår tunnelbanelinje.
Imorgon går dottern i skolan som en vanlig dag. Jag är väldigt gravid och väldigt glad över en ledig fredag.
Kanske blir hämtmat för att "festa till det lite" eftersom det ändå är midsommar. Det jag saknar just nu är färskpotatis. Det äter man ju alltid runt den här tiden. Solmogna jordgubbar plockade i grannkommunen och av oss inhandlade på torget saknar jag också. Trots att det finns riktigt goda jordgubbar här också...

Några plus dock. Jag har hört att det finns en affär, inte alltför långt ifrån där jag jobbar, som säljer leverpastej. En tysk affär, men ändock. Jag ska gå dit och kolla in utbudet. Dessutom säljer de svensk filmjölk på Whole Foods, också nära där jag jobbar. Jag blev så sugen på filmjölk häromdagen! Tror jag måste knata in och handla nästa vecka!






3 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Åh så ni kommer inte ner till Battery Park imorgon då alltså??? Jag hade hoppats att ni KANSKE skulle det men jag förstår också att ni inte gör det med tanke på resvägen. Den är ju väldigt lång för er. Vi åker ner dit på eftermiddagen. För mig var Midsommar inte så viktigt efter att vi flyttat hit (även om det var en favorit i Sverige) men det har blivit mer så sedan E är äldre. jag vill jättegärna ge henne den traditionen känner jag. Midsommar och Lucia. Det som är så svenskt och så annorlunda mot andra holidays här. Och jag är glad över att det faktikst FINNS ett svenskt Midsommarfirande här. Med stång och dragspelsmusik, dans och midsommarstämning. Förra året tyckte hon det var himla kul faktiskt trots att vi fick värsta åskskuren mitt i dansen! :-)
Färskpotatis saknar jag också. Mycket!
Hoppas ni får en fin dag ändå och hämtmat låter som ett bra sätt att fira på!!
Kram!

Villa Frejas bokblogg sa...

Förstår att ni inte orkar dit i år med tanke på graviditeten och folkträngseln. Hoppas ändå att ni får en trevlig midsommar.

Camilla sa...

Vi är inte heller så mycket för att fira midsommar, men det är skönt med en extra dag ledigt.

Filmjölk är gott, särskilt på sommaren när det är varmt. Hoppas du hittar god naturell filmjölk.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...