fredag 23 augusti 2013

Fredagstipset

Ibland stöter man på riktigt härliga saker i livet och det är klart att man måste dela med sig av det goda! Sharing is caring, som dottern säger.

Hos den fina bloggaren Beata (som jag följt några år nu och som själv är fantastiskt rolig) hittade jag en länk till ytterligare en blogg som jag nästan gråter när jag läser. Gråter av skratt så klart. Föräldrarskapet i ett nötskal. Gå in och läs: supermom.

Ett recept som jag sparat från en annan bloggvän, Lotta, är enkelt och gott och kräver väldigt få ingredienser.
Grötplättar!
Gör dubbel sats av havregrynsgröt. Passa på att blanda i kanel, vaniljextrakt (eller nåt annat vaniljigt), lite honung och kanske nån annan krydda som nejlika eller liknande.
När gröten är klar, vispar du ned ett ägg fort som tusan innan ägget hinner "koka". Ta en stor sked och dela gröten i lagom stora delar för att kunna steka större plättar.
Stek sedan plättarna i smör tills de är gyllenbruna. Servera med färska bär eller sylt!

För er som bor utomlands och söker svenska barnböcker kan jag tipsa om barnbokhandeln.com Det är en sida som jag nyligen hittat som faktiskt skickar böcker över hela världen. Givetvis mot en fraktavgift som kanske inte är superbillig, men köper man ett gäng böcker så jämnar det ut sig till sist. Det är ont om företag som skickar utomlands (inte ens Bokus eller Adlibris skickar utanför norden).


3 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Grötpannkakorna låter ju supergoda. Värda att prova nån gång :) Kram - och trevlig fredag.

Lotta sa...

:-) Prova mina nya plättar, ännu godare:-) Ligger nog överst under frukostar. Kram fina!!!

Anonym sa...

Tack för tipset om bokhandeln! Jag brukar tvinga alla som kommer och hälsar på att släpa stora lass med böcker, men nu kanske de kan få slippa det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...