måndag 25 november 2013

Så var det december!

Om mindre än en vecka! Vad tusan! Hur gick det här till? I augusti kändes det som en hel evighet. Nu är det alldeles snart dags.
Det är helt klart den absolut "stressigaste" tiden på året för oss. Inte bara för att det är jul. Först och främst är det ju adventskalender som ska fixas inför första december. Nu är ju N så stor att hon ser fram emot det. I år köpte vi en legokalender eftersom jag kände att jag inte riktigt hade tid att fila på en egentillverkad. Jag tror nog att hon kommer att tycka att det är minst lika kul med en färdigköpt. Sedan är det ju också julstök inför första advent. DÅ vill jag ha adventsljusstake. Vi får se hur den ser ut i år. Jag har lite idéer. Det är svårt att vara kreativ när man plugga och är mamma och allt sånt.

Sedan fyller maken år. Och även om han inte är så värst firarglad, så vill jag fira honom på nåt sätt. Därefter är det Ns födelsedag. Det firar vi i skolan och hemma. I år ska jag baka cupcakes, precis som förra året, men i år "fuskar" jag något. Förra året gjorde jag ju egna dekorationer på mina cupcakes, men i år har jag köpt ätliga dekorationer.

Förra årets cupcakes. Det tog tid att knåpa ihop alltså. 
Ibland måste man få fuska. Makens syster kommer och bor med oss en vecka och sedan kommer far min och ena lillasyster den 20e december. Den helgen ska vi ha födelsedagskalas för N. Vi bestämde oss för att ha familjekalas i år och bjuda in 1-2 vänner med familj istället. Nästa år har hon kanske lite fler nära vänner att bjuda och då får det bli ett litet kalas, med inspiration från vad ni tipsade om i år!
Då är det födelsedagstårta som ska göras och mellan varven ska det pluggas och skrivas uppsatser och dessutom ska det bakas inför jul. I år blir det bara pepparkaksbak och min "christmas cake" som förbereds två veckor innan jul. Thats it. Och så julmat ja. Och nyår. Första januari fyller svågern år och dessutom barnens kusin. Ja, ni fattar ju. Även om allt inte sker på en gång, så brukar december flyga förbi i en väldig fart...

4 kommentarer:

Casa Annika sa...

Hu, vad mycket att fixa!
Och så plugget på det! Men det är roliga saker alltihop, det är bra, december är en rolig månad.
Jag har bråda dagar nu med att fixa fönsterbrädor innan söndag, då vi ska sätta upp en adventsljusstake. Har köpt och sågat till bräder, och nu ska det målas några gånger, köpas skruv och borras. I Spanien har man inte fönsterbrädor.

iaz sa...

Stressa lugnt bara =) det mesta hinns med bara man hjälps åt och delar på ansvaret =) Inte värt att stressa för mycket bara ;) hoppas ni får en fin jul =) kram!!

Monica sa...

November har gått rätt fort i år och skönt är det. Många kalas du har att tänka på, det tar mycket tid även om det är roligt, blir säkert fint med dotterns att ha de närmaste på kalas som du tänkt.
Fina cup cakes du gjorde, nästan synd att äta:-).
Om man tycker att saffransbullar tar för mycket tid kan man göra saffransmuffins som är enklare, såg recept med lite vit choklad i till det. Verkade gott och så lite "snö" på av florsocker.
Ha det fint, hoppas ni alla mår bra!

Camilla sa...

Oj, mycket att styra med. Ta det lugnt och det är klart att du får fuska lite också.
Fina cupcakes!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...