måndag 8 september 2014

Första veckan

Nu har det gått en vecka av arbete och än så länge går allt bra. Visserligen var det en ovanlig vecka. Dels har ju inte barnen gått i skolan.  Vi har satt upp klassrummet, besökt några barn hemma (här gör man så på vissa skolor,  man besöker barnen i deras hem för att få en hel bild av barnen. Det finns mycket som händer hemma som man inte ser i skolan, plus att man får en gemensam erfarenhet att bygga en ny relation på) och haft en s k workshop om Reggio Emilia. Dessutom har jag haft möjlighet att åka hem två dagar på eftermiddagen för att umgås med familjen. Den här nystartade veckan kommer vara annorlunda. Jag går hemifrån 07.30 och kommer hem vid 18.15. Hela dagar alltså!

Nu har jag ju inte bara jobbat under veckan. Vår stora tjej har börjat tvåan. Tack vare den första vecka kunde jag faktiskt både lämna och hämta henne den första dagen vilket jag verkligen uppskattade. N verkar vara mycket nöjd med både klass och ny lärare. Många elever har hon gått i samma klass med i kindegarten och ettan vilket ju är en trygghet.

Vi har också hunnit med att gå till en fotostudio med barnen. Detta är något vi aldrig gjort tidigare,  men eftersom vi fick en rabattkupong passade vi på. Dottern trodde nog hon hamnat i himmelriket, hon som älskar att posa och visa kläder! Sonen var inte lika imponerad och bjöd på ett fåtal leenden för att han kände sig tvungen.  Trots detta blev det riktigt bra foton till slut. Bilder kommer nästa vecka!
Nu ska jag ta mig till jobb nummer två!

4 kommentarer:

Camilla sa...

Det blir nog bra med vardagen så småningom, men det tar ju några veckor att vänja sig.
Är N en framtida modell? Hon verkar gilla det där och blir dessutom bra på kort.

Linda sa...

Spännande med nya jobbet. Intressant det där med hemmabesök och så. Kan se att det kan vara väldigt bra då man kanske kan förstå personen ifråga på ett annat sätt om man sett hemförhållandena. Otroligt fin modell du har där :)

a kitchen in the country sa...

Spännande med skolstart för både dig och N och jag är övertygad om att det kommer att bli hur bra som helst när ni har funnit era rutiner och kommit in i allt det nya. Och fotografering ... rena himmelriket för er härliga tjej. :)

Kram på dig♥

Annika sa...

KUL med nya jobbet!!
Verkar ju som en jättebra skola. Långa dagar har du, men det går säkert BRA det med.
Hembesök är bra, tror jag. Vet ju att Saltis fick det från deras dagis också. OCH när jag jobbade på dagis under ngra år i Sthlm så gjorde vi också hembesök hos de barnen vi hade hand om under invänjningen. Sådant kanske man inte gör hemma längre?
Mailade dig på FB efter tusen år. Skäms gör jag. GAAAH inte meningen det skulle ta 3000 år.
Stora kramar!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...