fredag 22 maj 2015

Rätt element

Det händer mycket nu när våren är här. Så mycket att man liksom inte hinner med. Förra helgen jobbade jag på lördagen. Skolan där jag jobbar har en vårfestival med aktiviteter för barn varje år. Detta för att få ihop mer pengar till skolan. Vi lärare är givna volontärer på dessa evenemang och jag skrev upp mig på att jobba vid försäljning av mat. Jag kände att jag ville arbeta med något som inte innebar barn för en gångs skull. Jag älskar verkligen barnen jag jobbar med, men på helgen känns det skönt att komma bort från dem! Jag har barn runt mig dygnet runt (faktiskt!) och ibland är det skönt att kunna umgås med vuxna. Eftersom jag är den jag är tyckte rektorn på skolan att jag kunde ta ansvar för grillandet av korv. De andra vid mitt bord skötte försäljning av godsaker och jag grillade alltså korv för fulla muggar. Det var riktigt roligt! Jag har ju jobbat med liknande saker tidigare. Bland annat på tivoli och även som guide vid ett känt turistmål. Som guide var det inte bara att guida besökare utan även stå i reception, försäljning, kundservice och ibland även matlagning. Jag saknar de dagarna ibland. Det var en fruktansvärt rolig tid!

På söndagen var det dags för dotterns promotion i karate. Hon har blått bälte, men blev i söndags avancerat blått bälte. Det är drygt tre timmar av väntan för oss föräldrar. Barnen delas in i grupper som får visa vad de kan under dessa timmar och det är inte lätt kan jag tala om. De gjorde säkert 100 armhävningar, lika många situps, massa sparkar och slag, och katas. Det tog alltså största delen av söndagen att få det gjort. Sedan tog jag sonen och veckohandlade medan dottern vilade hemma och lekte i lugn och ro. Det är inte ofta hon får lugn och ro med sonen som kommer och stökar!

På vardagarna är det bara jobb och då hinner jag knappt andas från det att jag går upp till dess att jag går och lägger mig...

3 kommentarer:

Camilla sa...

Vi har varit på en sån vårmarknad idag på sonens skola. Men här i Sverige går inte pengarna till skolan utan till elevernas klasskassor. Eleverna gör också största delen av jobbet, men då är de ju högstadieelever. Lärarna och föräldrarna och andra besökare strosar runt, pratar och handlar.

iaz sa...

Va kul att det gick bra med korvgrillningen och grattis till N som avancerat. Hon verkar verkligen gilla karaten. Skoj! Kram

Monica sa...

Så skönt att de fick ett riktigt grillproffs:-) och roligt att göra något annat förstår jag. Duktig dotter, bra att vara stark och ha teknik, sånt behövs säkert. Och hoppas du får en och annan andningspaus du med, ha det så bra och hoppas du får en fin vecka!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...