måndag 24 oktober 2016

Nu är det jul igen!

Det lackar minsann mot jul! Igen! 
Innan man vet ordet av är det första advent som sedan raskt följs av andra advent, lucia, julbak och julstök och julkalender. 

Och så julklappar förstås. De där julklapparna alltså. När man bor så himla långt bort från vänner och familj är det inte lätt under högtider och diverse firanden. Saknaden är enorm när man ser hur ens nära och kära samlas för att fira något. Utan mig. Utan oss. 

Jag försöker alltid vara med på ett litet hörn i alla fall, genom Skype så klart men så också genom att köpa nån liten present. I början då vi flyttade till NY köpte jag saker härifrån och skickade. Det är ju alltid kul att få lite annorlunda grejer! 
Men så under åren har det blivit så dyrt att skicka över Atlanten. 
Man går till posten för att skicka nåt litet paket (tro mig, man köper inte supertunga saker för att skeppa över halva världen) och postkassörskan tittar på en genom skyddsglaset med skarp blick och säger med allvarlig röst:
- Det blir en arm och ett ben i betalning för att skicka detta till Sverige.

Nej tack kära posten. Nu har jag fått nog. Sist kostade portot dubbelt så mycket som själva presenten. 
I år har jag istället letat runt efter sidor på nätet. I Sverige. Där jag kan beställa presenter. 
Bland annat hittade jag den här kuliga butiken: Klossbutiken (klicka pa namnet for att komma till butiken!) som säljer Lego! Så himla bra eftersom jag har en legotokig systerson och en nästan lika legotokig systerdotter. Hur bra?! Ibland funkar njurarna bättre än förväntat alltså. 
Nu kan jag lägga mer pengar på själva julklapparna istället för på portot.
Julen är räddad!

4 kommentarer:

Annika sa...

VISST! Det är helt SJUKT dyrt att skicka paket. Både från Sverige och hit. OCH hit och till Sverige. Sanslöst. Vi i min familj har slutat att skicka. Istället ger vi presenter då vi ses, antingen då de kommer hit, eller då jag (vi) åker hem.
Jag vet, det är inte kul att vara långt från nära och kära i juletid.
OCH vad är det med postpersonalen? Här hos mig sitter de inte bakom skyddsglas, men jävlar i mig vad OTREVLIGA de är alltså. Det är som att man ska utsättas för korsförhör dessutom när de läser innehållsförteckningen på tullblanketten av det man ska skicka. SUCKS. Iaf är de ruskigt otrevliga på posten i Reston, men lite bättre i grannförorten.
Det är som om att man skulle sitta på DMV eller uscis, typ. HAHA!!!
Kram!!

Marina sa...

Visst är det rist när portokostanden överstiger priset på innehållet.

Ida sa...

Håller med, det är så galet dyrt att skicka paket. Lite lindrigare blir det i & för sig om man går för "surface mail" men då tar det å andra sidan ungefär tre månader innan paketet dyker upp...

Minns fortfarande med förskräckelse december 2014 då jag var så gravidtrött att jag bad Paul sköta postbiten. Han fick nämligen ångest över surface mail & skickade allt med expresspost för att vara säker på att saker & ting var framme till julafton. Det gick lös på över $300. Alltså, snacka om sticker shock då jag såg kvittot. Sen dess är det JAG som sköter all post i vår familj & saker skickas antingen i väldigt god tid eller så får de helt enkelt dyka upp som påskpresenter!

iaz sa...

Smart att skicka inrikes istället =) SOM paketet jag fick från dig med amerikanskt godis mm. Supersmart! Men sen är det ju lite kul att ibland få paket från the Big Apple ;) hihi Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...