onsdag 13 april 2011

Som en ångvält

Så kändes det lite igår. Som en ångvält som körde över mig med full kraft. Godissuget alltså. Jag satt på tågstationen strax efter tre på eftermiddagen när det överföll mig bakifrån, så där plötsligt, överraskande. När jag såg mig omkring i vänthallen kändes det som om alla satt och mumsade på nåt gott. Det var en bulle och kaffe, chokladbitar, godispåse, glass. You name it. Hjärnan arbetade frenetiskt för att komma på så många goda saker som möjligt som den saknade. Det var choklad, saltlakrits, min specialbrownie, pannacotta, cheescake, cupcakes i olika smaker, chokladpudding, smågodis och till och med glass som jag kan äta, men inte väljer framför något annat.
Jag vet inte vad som kom över mig. Plötsligt ville jag bara rusa ned till Pressbyrån och köpa nåt sött. Hur jag lyckades stå emot, vet jag inte. Dessutom fortsatte det hela kvällen. Är det självplågeri att skippa socker? Njuter man inte av livets goda om man inte får äta det man vill ibland? Kanske. För mig går det ofta överstyr i alla fall och det är inte att "njuta" av livet. När jag äter socker är jag sugen varje dag hela tiden. När jag detoxat mig blir jag supersugen en dag i veckan kanske. Det är lättare att stå emot än ett sug som kommer över en dagligen. Och kroppen mår som sagt bättre utan sockret. Vi får se hur det blir efter den 16 juni, när det är över. Vilken väg ska jag gå?
Igår kändes det som den enda rätta vägen gick till Marabou-hyllan på Pressbyrån. Idag känns det genast bättre och jag kommer att ladda med nåt annat att äta om suget faller på.

Bild lånad.


Frukt är också godis. Nae. Inte för mig. Men det är gott.

12 kommentarer:

sara sa...

Känner igen mig så väl. Det där sötsuget som nästan är omöjligt att stå emot. Men jag har börjat tänka på vad resultatet blir om jag faller för frestelsen. Det brukar vara tillräckligt för att jag ska stå emot. Dessutom har sötsuget minskat rejält sedan jag började springa, vilket är en väldigt positiv bieffekt. :)

Katarina sa...

Även jag känner igen mig, dock finns ju inget smågodis här, inget man gillar. Du var duktig som stog emot!

Anonym sa...

Halloj :) Nyckeln är marabou

Skrotmamman skrotar vidare - från sjukhussängen sa...

Jag brukar ha det så om jag inte äter ordentligt.... ordentliga måltider med kolhydrater, fett, protein och bra storlek.
Så fort jag inte gör det (och skippar mellanmålen) så kommer ju sugen. Rätt självklart.

Vi har gjort jättemånga gånger att vi köper hem gott, men sen äter vi så ordentlig middag att vi glömmer bort det (kroppen har inga behov, sug:.....)

mintekopp sa...

Oj, oj jobbigt när det kommer över en sådär. Så duktig du är som försöker att låta bli!

Anonym sa...

Haha, inte dum i huvet alls! vad bra att det gick bra till slut =D

Martina sa...

Du kanske kan trösta dig med att du inspirerar mig iallafall. Den 26 april sätter jag igång :-)

Unknown sa...

Duktig du var!

Carro's Blogg sa...

Godis är så gott, jag kan aldrig motstå godissuget. Så fort vi har något godis hemma är jag där och äter tills det tar slut. Lösgodis är det bästa och det passar väldigt bra till rött vin!

Monica sa...

Svårt när du bestämt att inte äta, annars kanske du inte tänkt på det. Men snart kommer påskgodiset i alla påskägg;-))

Steel City Anna sa...

Åh sådär blir jag efter helt annorlunda saker, typ bratwurst, bacon och jordnötssmör :) Det kan bero på att engelskt godis är så himla äckligt :)

Trillingnöten sa...

Sara: Det är himla skönt att man inte är ensam! Jo, att träna gör det och det är skönt!! Och att tänka på resultatet är bra :)

Katarina: haha, underbart! Finns det inte annat gott då?

Skrotis: Lyx! Jag äter bra, men hamnar ändå i de där extrema sugen. Helt sjukt. Och jag skulle aldrig glömma en efterrätt :p

mintekopp: Tack!!

Martina: Åh, vad roligt att höra!! Alltid kul att inspirera och att slippa vara ensam att göra sånt här! Lycka till!

Anna: tack!

Carro: Haha, samma här. Ingen idé att ha det hemma. Försvinner i ett nafs. Rödvin har jag aldrig testat till lösgodis, för jag dricker inte vin :) Cool combo!

Monica: Ja, det blir ännu svårare när man gör sånt här...åh, påminn mig inte om påskägg!

Anna: haha...ja cravings för Bratwurst har jag inte haft faktiskt. Bra att det bara finns äckligt godis i England!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...