fredag 15 april 2011

Tankar

Pendling ger en hel del tid till tankar av olika slag. Givetvis tänker man ju ständigt, oavsett om man pendlar eller inte, men jag menar att man upplever saker och man har tid att bara sitta ned. Utan att behöva jobba, eller bli ropad på av någon när man är mitt i en tanke.
Jag åker också stadsbuss från stationen i jobbstaden till jobbplatsen. Ibland när jag sitter och skumpar på den där bussen och ser mig omkring på mina medmänniskor blir jag så förundrad att en hel värld kan få plats i en enda liten buss. Ja, faktiskt finns de flesta delar av världen representerade emellanåt. En resa hörde jag några prata finska med varandra, en kvinna satt i telefon och pratade spanska (sydamerikansk dialekt), det fanns folk som pratade arabiska, en kvinna och hennes barn med afrikanskt ursprung, en asiatisk familj, några som pratade serbiska (eller något liknande) och en man som jag är hundra på måste vara engelsman (mer om det vid ett senare tillfälle). 
Är inte det fantastiskt, så säg? Det är så världen ser ut idag och jag tycker att det är fantastiskt. Varför det då finns rasister och andra knäppgökar förstår jag inte. Snart blir det svårt att flytta "till ett land som inte tar emot invandrare" (från en film jag såg på 90-talet om nynazister som fördummades, mer än de fördummar sig själva,  av regissören och filmskrivaren. Ett annat citat är "Hitler blir Nasse baklänges") för alla människor finns överallt. De finns på en stadsbuss till exempel. 

Idag är det sista dagen före påsklovet och det blir lite påskfirande med barnen. De ska få gå påskkärring hos förskolan för att få känna på hur det är (sånt gör de ju inte hemma av naturliga skäl) och sen ska de få leta påskägg : ) Jag lovar att eleverna är uppe i varv redan när jag kliver innanför grindarna! Ha en fin fredag och hoppas ni får mycket sol!


Bild lånad.

5 kommentarer:

Martina sa...

Så sant så sant. Ibland blir man alldeles förundrad över all den historia (och mycket smärta) som är grunden till att alla dessa andra människor från olika delar av världen har hamnat på just denna buss/tunnelbana.

Appropå: Om mina barn får för sig att börja tjata om en katt så lär de inte behöva tjata så mycket... Hade katt från 4 års ålder fram till våren 2008 och kan sakna det nå fruktansvärt (inte håren dock) så jag lär vara lättövertalad.

Freedomtravel sa...

Visst är det intressant att resa kollektivt! Man hör, ser och upplever allt möjligt längs vägen. Jag pendlar varje morgon med tunnelbanan på blå linjen (från Hjulsta, Tensta, Rinkeby) så det är en salig blandning av människor. Ringsignalerna från mobilerna ljuder med arabiska låtar och här kan man se alla möjliga kulturmixer. En morgon nyligen såg jag en ung punkig tjej med slöja... Under alla sex år jag åkt här har stämningen bara varit otrevlig en enda gång. Det var precis efter valet, när två kaxiga SD-killar vågade ta sig ton och medvetet högt satt och pratade om hur de hatade utlänningar. Hela vagnen var tyst. Stämningen tryckt...

Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen sa...

Visst är det så, en del av världen finns i oss alla. Vi pratade hemma och kom fram till att våra barn är vad man kan kalla "halvsvenskar": och var kommer pappan ifrån då, säger folk.

Men JAG är också "halvsvensk", men med nordiskt påbrå. Pappan är också "halvsvenskt" med "mörkare-färger-påbrå". Alltså är det hans påbrå som "räknas".

Enkel matematik ger: två fjärdedelar = en halv.
Eller som min pappa sa: två halvor är en hel.
Alltså är barnen helsvenskar ;-)

Anneli Stålberg sa...

Jag håller med dig. Det är bra att världen blir mer enad och att alla är välkomna överallt. Det bästa vore om det inte fanns några länder alls, då kanske vi inte behövde ha fler krig.

Trillingnöten sa...

Martina: Ja, faktiskt! De flesta kom ju kanske inte ens frivilligt och under hemska förhållanden...DET är värt att ta i akt!

Freedom: Visst är det så! Det är fantastiskt roligt tycker jag och så spännande...de där SD-anhängarna är inte att leka med. Huvudsaken att de flesta är vettiga människor som finns i vår värld. Jag hoppas och tror att majoriteten är förnuftiga!

Skrotis: Älskar den logiken! Ja, visst är det konstigt att det är den delen som syns som räknas och man blir "bedömd" utifrån?

Anneli: Vad skönt det skulle vara!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...